Bývalý regionálny autobusový dopravca v Bratislavskom kraji Slovak Lines deklaruje, že neblokoval a ani neblokuje prechod svojich vodičov k novému dopravcovi, spoločnosti Arriva, ktorá od polovice novembra prevádzkuje prímestskú dopravu v kraji.

Problémy v regionálnej doprave

Vyhlásil to generálny riaditeľ Slovak Lines Pavol Labant s tým, že sú ochotní pomôcť Bratislavskému samosprávnemu kraju (BSK) riešiť problémy v regionálnej doprave, v ktorej od 15. novembra pre nedostatok vodičov dochádza k výpadku spojov.

Po troch rokoch od uzatvorenia a dva mesiace trvajucej rekonstrukcii uviedlo mesto Bratislava a Dopravny podnik opat do prevadzky obratisko elektriciek na bratislavskej Hlavnej zeleznicnej stanici pre linky cislo 1 a 2.
Neprehliadnite

Súčasný stav vodičov môže pri rozsiahlejšom výpadku ohroziť výpravu spojov, tvrdí DPB

„Kontaktovali by sme našich bývalých zamestnancov a zistili by sme, do akej miery a aké svoje kapacity vieme poskytnúť. Urobili by sme všetko pre to, aby bol výkon lepší ako ten súčasný. Nehovorím však, že by sme vedeli naplniť sto percent zákazky,“ priblížil jedno z ponúkaných riešení Labant.

Priznáva, že predseda BSK Juraj Droba by musel ukončiť zmluvu s Arrivou a situáciu ďalej riešiť napríklad cez priame rokovacie konanie či cez interného dodávateľa.

Spoje nepremávajú

To, že niekoľko dní nepremáva veľké množstvo spojov regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji, podľa Labanta prekonalo akékoľvek predchádzajúce obavy z nástupu nového dopravcu.

Neskoré zverejňovanie cestovných poriadkov, vodiči nepoznajúci trasy, preplnené autobusy či nefungujúce dopravné karty sú podľa jeho slov ďalším dôkazom regionálnej dopravy pred kolapsom.

Na snímke autobusy spoločnosti Arriva odstavené na parkovisku, ktoré od 15. novembra nahradia autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji v Bratislave 9. novembra 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Arriva chce nedostatok vodičov autobusov riešiť vyššími platmi aj pracovníkmi zo zahraničia

Slovak Lines preto vyjadril ochotu ďalej rokovať aj s Arrivou. „Napriek počiatočnému záujmu o komplexnú spoluprácu došlo iba k čiastočnej dohode v podobe predaja lístkov na autobusovej stanici, 27 parkovacích miest a vonkajšieho umývania autobusov. Stále sme však pripravení rokovať a poskytnúť ďalšie zdroje,“ vyhlásil Labant.

Slovak Lines poukazuje aj na tender na regionálnu autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji, z ktorého vzišla Arriva ako víťaz. Bývalý dopravca o novú zmluvu s krajom bojoval spoločne s TD Transport SK ako Konzorcium Bratislava.

Návrat Slovak Lines je reálny

„Rozdiel medzi ponukami víťazného uchádzača a nami bol 22 miliónov eur za desať rokov. Už teraz sa ukazuje, prečo bol rozdiel opodstatnený a víťazná ponuka nákladovo nerealizovateľná,“ povedal šéf Slovak Lines.

 

Kraj nemá možnosť návratu k pôvodnému dopravcovi a neurobí to. Cesta nazad nie je možná. Ak vám niekto bude tvrdiť opak, nevie, o čom hovorí
povedal predseda BSK Juraj Droba

Droba dal Arrive čas do konca tohto pracovného týždňa, aby situáciu do veľkej časti vyriešila. Nový dopravca deklaruje, že nedostatok vodičov vyrieši, napríklad aj náborom šoférov na Ukrajine či vysokým náborovým príspevkom. BSK s Arrivou ako víťazom tendra podpísal zmluvu na desať rokov za vyše 330 miliónov eur.

Na snímke autobusy spoločnosti Arriva odstavené na parkovisku, ktoré od 15. novembra nahradia autobusového dopravcu Slovak Lines v Bratislavskom samosprávnom kraji v Bratislave 9. novembra 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Bratislavská župa zaplatí 330 miliónov eur za nového autobusového dopravcu

Reakcia spoločnosti Arriva

Nový regionálny autobusový dopravca v Bratislavskom kraji Arriva si chce vypočuť ponuku na pomoc, ktorú jej dal bývalý regionálny autobusový dopravca v kraji Slovak Lines.

,,Sme pripravení komunikovať a vypočuť si serióznosť tejto ponuky," povedal na pondelkovom brífingu generálny riaditeľ spoločnosti Arriva na Slovensku László Ivan.

Ako podotkol, potrebujú pochopiť, v čom spočíva ponuka Slovak Lines, keďže bývalý dopravca podľa Ivana už nemá vodičov a začal rozpredávať aj autobusy. ,,S každým jedným partnerom rokujeme férovo. Keď sa v nejakom bode stretneme a bude to pre obe strany výhodné, dochádza k obchodu," podotkol šéf Arrivy na Slovensku.

Naďalej deklaruje, že robia všetko pre to, aby situáciu s výpadkami viacerých spojov v prímestskej doprave v Bratislavskom kraji vyriešili. Ivan potvrdil, že aj v pondelok mali výpadok spojov na úrovni 30 až 40 percent. Arrive chýba na optimálnu prevádzku podľa jeho slov zhruba do 100 vodičov.

Na situáciu sa nedalo pripraviť

Náborový príspevok 4 000 eur podľa Ivana však oslovil množstvo ľudí, ktorí sa do Arrivy hlásia. ,,Od minulého týždňa sme zazmluvnili vyše 20 ľudí. Pribúdajú ďalší. Predpokladáme, že sa situácia bude zlepšovať," poznamenal s tým, že rokujú aj s dopravcami minibusov. S jedným sú pred podpisom zmluvy a už o pár dní by malo 20 až 25 minibusov pomáhať riešiť situáciu na najkritickejších linkách.

Ivan zopakoval, že Arriva si stojí za cenou, s ktorou uspela v súťaži na nového dopravcu regionálnej dopravy v Bratislavskom kraji. Pomalý nábor vodičov podľa jeho slov predvídali.

,,Dostali sme sa však do situácie, na ktorú sa nedá pripraviť," povedal. Poukázal pritom na obštrukcie i zdĺhavosť tendra a následnú krátkosť času na prípravu od podpisu kontraktu s Bratislavským samosprávnym krajom (BSK).