Slováci nekupujú na lízing len osobné autá, ale aj tie nákladné a tiež aj priemyselné stroje, píše Finweb Hospodárskych novín a podotýka, že za prvé tri kvartály roka 2023 sa na Slovensku evidovalo nových vyše 28-tisíc zmlúv.
Dôvodov na rozhodnutie pre lízing je niekoľko. Môže ísť nielen o vyššie náklady na dopravu pre ceny pohonných hmôt, ale aj stúpajúca cena vozidiel. Predbežné údaje Asociácie leasingových spoločností (ASL) hovoria, že celkový objem financovaných hnuteľných a nehnuteľných predmetov v cene bez DPH predstavoval sumu 3,4 miliardy eur, teda medziročný vzrast o 17 percent.
Lízing však nesmeroval len na kúpu osobných áut, ale využíval sa aj pri úžitkových vozidlách či priemyselných zariadeniach. Robert Pažitný, predseda Výboru pre štatistiky ASL vysvetľuje, že „z nového financovania smerovalo 73 percent do dopravných prostriedkov, z toho podiel osobných a úžitkových automobilov predstavoval 58 percent a nákladných áut 15 percent. Stroje a zariadenia tvorili štvrtinu a financovanie nehnuteľností dve percentá.”
Ekonomický web dodáva, že lízingovky podpísali vyše 28-tisíc zmlúv od januára do septembra minulého roka. Záujemcovia si prevažne vyberali finančný lízing (takmer 17 300 zmlúv), o niečo menej získal operatívny lízing (niečo vyše 11-tisíc zmlúv).
K štatistike sa vyjadril aj Pavel Škriniar, expert na financie z Ekonomickej univerzity, podľa ktorého môže byť za voľbou lízingu najmä úspora nákladov, ktorá vyplýva z výhodnosti tohto typu úveru, „ale aj opadnutie obáv z budúceho vývoja ekonomiky, a teda zvýšený nákup investičného majetku.”