Rovnako ako vlani dominuje aj tento rok rebríčku obľúbenosti e-shopov Alza. Ako svoj obľúbený internetový obchod ju označilo až 34 percent opýtaných, čo však predstavuje pokles o približne štyri percentuálne body oproti vlaňajšku.

Prvú trojicu dopĺňajú e-shopy Mall (31 percent) a Hej (15 percent).

„Slováci favorizujú najmä obchody prioritne zamerané na elektroniku, ktoré však majú aj charakter obchodných domov, keďže ponúkajúce širšý záber kategórií produktov,“ hovorí pre TREND.sk Andrea Vlčeková zo spoločnosti Ipsos.

V porovnaní s minulým rokom vzrástla aj frekvencia internetových nákupov. Niekoľkokrát za mesiac nakupuje v e-shopoch už zhruba 40 percent ľudí. Slováci si najčastejšie pri svojich elektronických nákupoch objednávajú oblečenie, kozmetiku a drogériu. Naopak, najopatrnejší sú pri službách a potravinách.

Najobľúbenejšie e-shopy Slovákov (%, 2018)
Alza 35
Mall 31
Hej 15
Aliexpress 15
Martinus 13
Bonprix 8
Heureka 7
Wish 7
Nay 6
Drmax 5
PRAMEŇ: Ipsos

Druhé šance nedostávajú

So svojím posledným nákupom cez internet bolo podľa prieskumu Ipsos spokojných približne deväť z desiatich respondentov. „Zákazníci sú však čoraz náročnejší. Prejavuje sa to aj v ich zvyšujúcej sa neochote nakupovať v internetových obchodoch, v ktorých sa stretli s nejakým negatívnym zážitkom,“ konštatuje A. Vlčeková.

Narástol podiel ľudí, ktorí v takomto e-shope už nikdy nenakupujú, a to o deväť percentuálnych bodov na 31 percent. Naopak o štyri percentá na 24 percent klesol podiel Slovákov, ktorí sú ochotní dať druhú šancu obchodu, s ktorým mali už negatívnu skúsenosť.

Ľudia pri internetových nákupoch tradične uprednostňujú počítač alebo notebook, ktorý im prináša väčší pocit prehľadnosti, bezpečnosti a istoty. V prieskume však až pätina respondentov uviedla, že na nákupy v e-shopoch využívajú najčastejšie práve svoj smartfón.

Ako A. Vlčeková dopĺňa, až 99 percent slovenskej populácie, ktorá využíva internet, nakupuje aj v internetových obchodoch.

Prieskum realizovala agentúra Ipsos na reprezentatívnej vzorke 525 respondentov v dňoch 17. až 22. októbra 2018 pomocou on-line zberu dát.

(Pozn. TREND - Portál Heureka, ktorý sa umiestnil na šiestom mieste, je primárne porovnávačom e-shopov a cien, nie klasickým internetovým obchodom.)