Slováci nakupujúci na internete plánujú minúť na vianočné darčeky, napriek pretrvávajúcim obavám, o päť percent vyššiu sumu ako vlani. Zistenia vyplývajú z aktuálneho prieskumu nákupného poradcu Heureka.sk na vzorke 1 855 respondentov.
„Minuloročné Vianoce boli naplno poznačené vojenským konfliktom na Ukrajine, energetickou krízou a rozbiehajúcou sa infláciou. Pre uvedené dôvody 44 percent respondentov plánovalo oproti predchádzajúcemu roku na vianočných darčekoch šetriť. V tohtoročnom prieskume ich počet klesol na 32 percent a, naopak, na 12 percent narástol počet tých, ktorí plánujú minúť viac ako pred rokom,“ objasnil nákupný poradca.
Napriek všeobecne deklarovanej snahe šetriť si Slováci aj tento rok podľa prieskumu na Vianoce doprajú, keďže plánovaný vianočný rozpočet stúpol o päť percent na 292 eur. Online nakupovanie výrazne zmenilo aj nákupy vianočných darčekov. Až 16,5 percenta respondentov ich nakupuje počas celého roka. Takmer deväť z desiatich respondentov preferuje online nákupy pred nákupom v kamenných predajniach a kupujú online minimálne polovicu z nich.
Prieskum ukázal, že ženy začínajú nakupovať vianočné darčeky skôr ako muži. Dvojnásobne viac žien ich začína nakupovať už v septembri a októbri, naopak, dvojnásobne menej ich nakupuje v decembri a tesne pred Vianocami. V priemere spotrebitelia nakupujú darčeky pre 5,7 blízkeho.
Kľúčové kritérium pri hodnotení výrobkov zohráva kvalita, nasleduje cena, tretím kritériom sú recenzie ostatných zákazníkov. „Bohužiaľ, ekologický aspekt hrá rolu len pre necelých sedem percent a podpora lokálnych slovenských produktov len pre niečo vyše deväť percent respondentov, pričom ženy majú tieto kritéria oproti mužom výrazne vyššie, konkrétne ekologický aspekt o 40 percent viac a lokálny až o vyše 70 percent,“ poukázal riaditeľ nákupného poradcu Jan Mayer.