Minulý rok cieľ 15 000 dolárov na crowdfundingu splnil systém strát a nálezov Tageme. Začiatkom tohto roka sa na svetových portáloch ako Indiegogo a Kickstarter objavili hneď tri projekty. Ešte pred Vianocami spustili kampaň na Indiegogo s cieľom vyzbierať 41 800 dolárov tím z bratislavskej Anima Techniky. Pripravili projekt robota a jeho ovládania, ktorý je založený na známej open-source počítačovej platforme Raspberry Pi respektíve jej lacnejšej čínskej verzii Banana Pi.

Robota, ktorý sa poskladá z pár častí ako Lego následne ovláda aplikácia cez smartfón. Projekt zatiaľ veľmi nezaujal, vyzbieral iba 688 dolárov (580 eur). Cieľ kampane, ktorá sa končí o 18 dní tak pravdepodobne nedosiahnu.

Okolo 21-tisíc libier (27-tisíc eur) už vyzbierala solárna nabíjačka s USB pamäťou v tvare náramku SolarHug, je tak takmer v tretine cesty za cieľom vyzbierať 70-tisíc libier. V librách zbiera slovenský tím s výrazným ženským zastúpením preto, že je registrovaný ako britská firma Grandpa Technology.

Americká platforma Kickstarter má veľmi prísne pravidlá pokiaľ ide o národnosť firmy – okrem amerických, kanadských či britských firiem sa môžu o peniaze na tejto najväčšej crowdfudingovej platforme uchádzať iba západoeurópske a severské štáty. So slovenským domicilom by kampaň SolarHug nespustili.

Do konca kampane zostali iba tri dni, pričom platforma Kickstarter je neúprosná – ak projekt nedosiahne cieľ, nedostane ani cent a všetky peniaze sa vrátia podporovateľom.

SolarHug from Pavol Bujna on Vimeo.

Študenti a vedeckí pracovníci Slovenskej technickej univerzity v Bratislave pod hlavičkou NanoDesign spustili v decembri kampaň na inteligentný zámok, ktorý sleduje, či má človek počas dňa dostatok fyzickej aktivity. FitLock dokáže merať aktivitu aj domácich zvierat a detí, ak ho nosia a vie digitálne zamknúť - napríklad tablet alebo televízor - pokiaľ nesplnia prednastavený limit aktivity. Cieľ kampane 23 700 dolárov pravdepodobne študenti do 25 dní nestihnú splniť.

Minulý rok v apríli pritom spustili na Indiegogo platforme kampaň na inteligentný malý Variometer (pre letcov alebo parašutistov) a takmer sa im podarilo dosiahnuť cieľ 15-tisíc dolárov (vyzbierali 12-tisíc). Platforma Indiegogo umožňuje flexibilné financovanie, teda aj keď projekt nedosiahne cieľ, projekt dostane vyzbierané peniaze – samozrejme bez poplatkov platforme a platobným systémom, cez ktoré podporovatelia platili.

Slovensko zatiaľ v crowdfundingu veľa vody nenamútilo. Mnoho ľudí, ktorí si kampaňou prešli, odporúča, aby si zakladatelia projektu „podchytili“ aspoň najbližšie okolie, ktoré ich podporí v prvých dňoch kampane, aby ostatní videli, že projekt má zmysel a splní cieľ. Slováci nie sú príliš ochotní podporovať alebo nakupovať výrobky vopred (pred ich výrobou) cez portály hromadného financovania.

Dôkazom toho je aj slovenský crowdfundingový portál Ideasstarter.com, kde momentálne všetky živé projekty majú 0 percent splneného cieľa financovania. Ďalšou slabinou slovenských projektov je, že ich práca a príbeh nezaujala svetové médiá, ktoré výrazne zvyšujú dôveru u nakupujúcich v zámorí.

Slabinou mohlo byť aj načasovanie – pred Vianocami v zásade ľudia zo západného sveta neriešia nakupovanie výrobkov, ktoré môžu dostať najskôr o rok. Tento rok prídu ďalšie slovenské projekty, ktoré chcú dostať peniaze cez „dav“. Nový projekt zatiaľ pod režimom utajenia chystajú CulChargisti, podobne aj bratislavský tím Benjamin Button.