Obeťami bankových podvodov sa stáva čoraz viac ľudí. Samotné banky pripúšťajú, že každým dňom pribúdajú vylepšené a nové formy podvodov. Téme sa venoval aj denník SME, ktorý sa s jednou z obetí kybernetickej kriminality skontaktoval. Hoci sa podoby podvodov líšia, obete majú vždy jedno spoločné – strata úspor.
Zmizli všetky úspory
Pani Mária, ktorú denník SME oslovil, si chcela skontrolovať stav účtu cez internet banking. Po zadaní názvu banky do prehliadača jej vyskočilo niekoľko možností, pričom klikla na prvú zobrazenú. Nevšimla si však, že sa nejedná o skutočnú webstránku banky.
„Vyzerala úplne rovnako. Zadala som preto svoje prihlasovacie kódy,“ opísala poškodená. Dodala, že sa jej následne zobrazilo okienko, ktoré vyžadovalo kód cez SMS. Po jeho opakovanom zadaní malo byť odozvou to, že je uvedený kód nesprávny.
Do svojho účtu sa preto prihlásila cez iný internetový prehliadač. „Vtedy som zistila, že mi z účtu zmizli všetky peniaze, ktoré som tam mala,“ dodala. Suma podľa nej odišla na účet istého Ismaila Diabyho v nemeckej banke.
Pýtajú si údaje karty
Podobný prípad však nie je jediným. Počet obetí podvodov stále narastá. O kybernetickej kriminalite na svojom webe píše aj VÚB banka, ktorá ľudí varuje hneď pred niekoľkými jej formami.
Tie sú v súčasnosti v podobe podvodov na online bazároch, súťaží na sociálnych sieťach, telefonátov či podvodov súvisiacich s investovaním.
VÚB banka na svojom webe uvádza aj niekoľko konkrétnych prípadov okradnutých osôb. Jednou z nich je aj 64-ročná dôchodkyňa, ktorej mal volať muž, ktorý sa predstavil ako pán Petrinec z VÚB banky.
„Kontaktoval ma s tým, že mi z dôvodu bezpečnosti museli zablokovať bankomatovú kartu a výber z nej tak nie je možný. Na to, aby mi ju mohli odblokovať, chcel odo mňa nadiktovať údaje z karty. Tie som mu teda nadiktovala. Všetky moje úspory v hodnote 15-tisíc eur boli presunuté na neznáme číslo účtu v Luxembursku,“ uviedla dôchodkyňa.
Treba byť opatrný
Podobné podvody sa týkajú všetkých bánk vo všeobecnosti. Ku spomínanému prípadu pani Márie sa vyjadril Dominik Miša, PR manažér VÚB banky. Tvrdí, že ak takéto podvodné platby a transakcie klient vedome potvrdí dvojitou autorizáciou, banka pri reklamácii už nemôže nič urobiť.
Denníku SME ďalej objasnil, že banka nemôže zamedziť zaúčtovaniu platby z účtu pani Márie, ani vrátiť transakciu späť na jej účet bez súhlasu jeho majiteľa.
Podľa D. Mišu je nutné byť pozorný, v tom na aký link osoba klikne. Takisto zdôraznil, že banka nikdy nestraší klienta tým, že sa niečo stalo a je potrebné riešenie cez internet banking.
„Ak to už klient urobí a uvedomí si, že urobil niečo nesprávne, stále nie je neskoro, treba hneď kontaktovať banku,“ dodal Miša.