„Ide o zažitý prístup, keď ľudia chcú mať u seba väčšiu hotovosť pre prípad potreby. Pritom v súčasnosti je možné platiť kartami prakticky kdekoľvek a hotovosť tak začína strácať na význame,“ povedal analytik spoločnosti Michal Kozub.
Veľká časť z výplaty ide na platby za bývanie, elektrinu, vodu, plyn, telefón alebo splátky úveru či hypotéky.
Polovica opýtaných v prieskume uviedla, že svoje účty platí ihneď alebo tesne po výplate. Na druhej strane je pätina ľudí, ktorí radšej čakajú na dátum splatnosti. „Takéto vyčkávanie ale môže byť nebezpečné. Množstvo ľudí si totiž myslí, že dátum splatnosti je deň, keď zadajú príkaz na úhradu alebo zaplatia v pobočke banky,“ upozorňuje Kozub.
Pokiaľ ide o strechu nad hlavou, sú podľa Home Creditu Slováci poctiví. Prieskum ukázal, že ľudia sú najzodpovednejší pri platbách za hypotéku alebo úver. Viac ako polovica opýtaných uviedla, že tieto výdavky uhradia najneskôr do troch dní od výplaty. Podobne je to aj pri poplatkoch za bývanie.
Naopak, sporenie odsúvajú na vedľajšiu koľaj. Tu si 28 percent Slovákov dáva načas a peniaze na sporenie prevádzajú až po týždni alebo ešte neskôr. „V prípade sporenia ľudia čakajú, ako sa vyvinie situácia počas mesiaca, teda či neprídu nejaké nečakané výdavky,“ povedal Kozub.
Pravidelné účty Slováci platia trvalým príkazom. Vyše 40 percent používa trvalý príkaz na platby úverov a ďalších deväť percent má zriadené inkasné platby. Len štyri percentá opýtaných chodia za bývanie platiť na poštu alebo do banky. Podľa Kozuba je prekvapujúce, že medzi ľuďmi preferujúcimi kamenné inštitúcie prevažujú mladí ľudia do 29 rokov. Pritom táto generácia je podľa neho najviac zžitá s internetom a modernými spôsobmi platieb. (Môže to súvisieť s „dlaňovkami“ ako spôsobom vyplácania mladých – pozn. TREND.sk)
Prieskum pre spoločnosť Home Credit Slovakia spracovala firma Stem/Mark na reprezentatívnej vzorke populácie vo veku 18 až 59 rokov. On-line formou oslovila celkom 510 respondentov v období od 25. do 28. augusta tohto roka.