Obraty e-shopov aj počet objednávok sa za druhý štvrťrok tohto roka oproti minulému roku zvýšili. Skokanom je tovar spojený so starostlivosťou o dom a záhradu.
Zvýšil sa počet objednávok
„Priemerný obrat online obchodov sa oproti druhému štvrťroku 2023 zvýšil o sedem percent. Naznačuje to rast samotných e-shopov,“ hovorí marketingový manažér Michal Farkaš zo spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje fungovanie vyše 6 600 slovenských online obchodov.
O takmer pätinu sa zvýšil počet objednávok, ako aj ich priemerná hodnota. Tá stúpla z necelých 74 eur na vyše 87 eur. Ľudia teda objednávajú nielen častejšie, ale aj za viac peňazí. Celkový obrat e-shopov na Shoptete narástol v druhom štvrťroku o 40 percent na vyše 113 miliónov eur.
Vznik nových online obchodov
Zároveň od apríla do konca júna vznikli desiatky nových online obchodov. „Len na Shoptete pribudlo o tretinu viac nových e-obchodov ako minulý rok v rovnakom čase. Ľudia majú chuť podnikať a hľadajú možnosti, ako založiť či rozvinúť svoj biznis. Keďže náklady na založenie e-shopu sú oproti minulosti neporovnateľne nižšie, ide o obľúbený spôsob, ako začať samostatne podnikať,“ hovorí Michal Farkaš.
V druhom štvrťroku 2024 pritom oproti minulému roku rástol predaj tovaru vo viacerých kategóriách. Najvýraznejšie – o 58 percent – v oblasti starostlivosti o dom a záhradu. Podľa Michala Farkaša sa záujem o objednávanie tovaru spojeného s domom a záhradou zrejme bude ešte zvyšovať. „Dáta Eurostatu nám ukazujú, že v tomto segmente sme stále pod priemerom Európskej únie, rast teda zrejme bude pokračovať.“
Slováci v tomto čase objednávali aj výrazne viac auto-moto tovar a v raste pokračoval aj segment kozmetiky a parfumov.
O filmy a hudbu je menší záujem
Menej kupovali ľudia online filmy a hudbu. „Tradičné nosiče nahrádzajú niektorí zákazníci napríklad predplatným streamovacích služieb. Zaujímavé kúsky, či už limitované edície, alebo staršie exempláre z druhej ruky, si však stále môžu nájsť kupcov,“ uzatvára Michal Farkaš zo Shoptetu.