Nízke poistné sumy sú najčastejším problémom starších poistiek bývania. Podľa aktuálneho prieskumu finančnej spoločnosti FinGO.sk sa veľká väčšina maklérov stretáva s podpoistením nehnuteľností, ktoré si ľudia bežne neuvedomujú. Často to zistia až po poistnej udalosti, keď im poisťovňa nepokryje škody v plnej výške.

„Ak si niekto pred desiatimi rokmi kúpil byt za 100-tisíc eur, mal by vedieť, že dnes má jeho nehnuteľnosť približne dvojnásobnú hodnotu. Pokiaľ si za ten čas v poistnej zmluve na nehnuteľnosť ani raz neupravil výšku poistnej sumy a nezvýšilo sa mu poistné, znamená to, že v prípade poistnej udalosti mu poisťovňa vyplatí omnoho nižšiu sumu, akú možno očakáva,“ upozornil riaditeľ pre neživotné poistenie FinGO.sk Jaroslav Krajňák.

Nízke poistné sumy

Z najnovšieho prieskumu, ktorý spoločnosť zrealizovala medzi svojimi finančnými maklérmi z celého Slovenska vyplýva, že nejde o ojedinelý problém. S podpoistením nehnuteľností sa stretáva väčšina sprostredkovateľov.

„Až 82 percent finančných maklérov za najčastejší problém starších poistných zmlúv označilo práve nízke poistné sumy. Ďalším problémom je, že klienti nemajú uzavreté komplexné poistenie, teda majú poistenú len nehnuteľnosť, ale nie domácnosť a zodpovednosť za škodu. Šesť z desiatich maklérov sa zároveň stretáva aj s tým, že klienti si byty či domy poistili len na výšku hypotéky, ale nie na hodnotu nehnuteľnosti,“ priblížil Krajňák.

Nastavenie poistnej zmluvy

V prípade vyššieho podpoistenia môžu ľudia od poisťovne dostať oveľa menej peňazí, ako budú reálne potrebovať. Najmä v prípadoch, ak je ich nehnuteľnosť podpoistená o viac ako 15 percent. To je podľa odborníka obvyklá hranica, od ktorej poisťovne začínajú uplatňovať podpoistenie a krátiť poistné plnenie.

„V praxi to znamená, že ak napríklad na nehnuteľnosti, ktorá je poistená len na 50 percent svojej aktuálnej hodnoty, vznikne škoda vo výške 10-tisíc eur, tak poisťovňa môže pristúpiť k tomu, že klientovi vyplatí len päťtisíc eur. Keby mal poistnú sumu nastavenú správne, vyhol by sa strate päťtisíc eur, pritom poistka by ho stála len o pár eur ročne viac,“ vyčíslil Krajňák.

Pravidelná kontrola

Správne nastavenie poistnej zmluvy na nehnuteľnosť by sa malo podľa neho kontrolovať najmenej každé dva až tri roky. „Nejde len o to, že ceny nehnuteľností sa v priebehu niekoľkých rokov dokážu výrazne zmeniť. Podpoistenie môže vzniknúť aj v prípade rekonštrukcie, ktorá zvýšila hodnotu nehnuteľnosti, ale nepremietla sa aj do vyššieho poistného krytia,“ doplnil odborník.

Prieskum potvrdil, že Slováci poistenie bývania celkovo podceňujú. Až 56 percent sprostredkovateľov uviedlo, že klienti poistenie nehnuteľnosti berú len ako povinnosť pri čerpaní hypotéky. Iba necelá tretina maklérov (29 percent) sa v praxi stretáva s tým, že sa ľudia o poistenie nehnuteľnosti reálne zaujímajú, aby chránili svoj majetok.

Ďalšie dôležité správy

poistenie, ilustracia
Neprehliadnite

Nemali cenu zvyšovať, ale navrhovať. V čom mali poisťovne pochybiť