„Kedysi mal učiteľ obrovskú prestíž a požíval veľkú úctu. Sme presvedčení, že tú si zaslúžia učitelia aj dnes, lebo sa často stretávajú s dešpektom, a to nielen zo strany školákov či študentov, ale žiaľ aj ich rodičov,“ povedal zakladateľ Komenského inštitútu Juraj Hipš.
Ako informovala Magdálena Koreny z PR agentúry SKPR Strategies, v rebríčku povolaní sa učitelia ocitli medzi rešpektovanými povolaniami, akými sú hasič, lekár a vedec. Kritickejšie pritom pedagógov vnímali respondenti vo veku od 18 do 34 rokov.
Z pohľadu regiónov majú napríklad učiteľov základných škôl najmenej v úcte v Nitrianskom kraji a najviac si ich vážia v Banskobystrickom a v Trnavskom kraji. Prieskum taktiež ukázal, že medzi najmenej vážené povolenie patrí poslanec parlamentu.
Platy pedagogických pracovníkov sú často spomínané ako jedna z príčin negatívneho vývoja v školstve. Ak by boli k dispozícii dodatočné finančné zdroje pre školu, až dve tretiny opýtaných by preferovali ich využitie na učebné pomôcky, viac ako polovica by ich použila aj na zveľadenie budov alebo na mimoškolské aktivity.
Na druhej strane, iba štvrtina rodičov by voľné prostriedky v školstve investovala do vyšších platov učiteľov. Hoci si rodičia školákov zvyknú pre svoje školopovinné deti želať práve dobrých a kvalitných učiteľov, prieskum túto teóriu príliš nepodporil. Pri výbere školy, ktorú ich dieťa navštevuje, totiž jednoznačne uprednostnili lokalitu, kde sa škola nachádza. Kvalita učiteľov sa ocitla až na treťom mieste.
„Pomôcky a podnetné prostredie sú síce dôležité, ale ani tá najmodernejšia interaktívna tabuľa nedá vášmu dieťaťu to, čo mu dokáže dať iba učiteľ,“ zhodnotil J. Hipš.
Podobný celosvetový prieskum pod názvom Teacher Status Index2 realizovala pred časom Nadácia Varkey Foundation, ktorá porovnávala status učiteľov v 21 krajinách. V hodnotení najlepšie obstáli učitelia v Číne, Grécku, Turecku, a naopak, najhoršie v Izraeli, Brazílii a v Českej republike.
Prieskum odhalil zásadné rozdiely v postavení učiteľov a zistil, že v mnohých krajinách viac ako tretina rodičov by zrejme alebo rozhodne nepodporila svoje deti v kariére učiteľa.
„Výsledky prieskumu poukazujú na to, že povolanie učiteľa má síce v spoločnosti nadpriemernú váženosť, ale na druhej strane nie je ani pre mladých ľudí, ani ich rodičov vysnívanou profesiou. Dôvodom je určite aj skutočnosť, že z hľadiska platových pomerov sa ocitá skôr medzi menej atraktívnymi povolaniami a pritom si vyžaduje vysokú mieru odbornosti, psychickej odolnosti a zároveň aj osobného nadšenia a motivácie celoživotne sa vzdelávať,“ ozrejmil Martin Slosiarik z agentúry Focus.