Celková spotreba alkoholu za dvanásť mesiacov do októbra 2017 podrástla o tri percentá a tržby z jeho predaja stúpli o päť percent. Spoločnosť Nielsen zozbierala dáta z predajní s potravinami a zmiešaným tovarom, bez prevádzok horeky, čerpacích staníc a veľkoobchodov.

Najrýchlejšie rastúcim segmentom bol tvrdý alkohol. Slováci naň v sledovanom období minuli v maloobchode 278 miliónov eur, medziročne o takmer osem percent viac. Konzumácia stúpla o viac ako šesť percent a dosiahla približne 25,4 milióna litrov.

Stále dominuje vodka

Takmer tridsať percent tržieb z tvrdého alkoholu prináša predajcom vodka. Druhou najsilnejšou skupinou sú konzumné liehoviny (lacnejší variant liehovín) nasledované horkými bylinnými likérmi a borovičkou. Podľa Nielsenu z roka na rok rastie podiel drahších, prémiovejších druhov alkoholu, za ktoré sú Slováci ochotní zaplatiť vyššie sumy.

Slováci pijú viac tvrdého, v kurze sú najmä drahšie destiláty

Zdroj: Nielsen

Objemovo menšia kategória regionálnych destilátov za posledný rok vykázala nárast tržieb o 31 percent (zvlášť slivovica o 28 percent), čo bol najvýraznejší skok spomedzi všetkých segmentov tvrdého alkoholu. Ich priemerná maloobchodná cena za jeden liter sa pritom pohybuje nad dvadsiatimi eurami.

„Šliapu“ bylinky aj rum

Dvojciferný rast si pripísali tiež horké bylinné likéry, za ktoré Slováci utratili takmer 40 miliónov eur, čo je o štrnásť percent viac ako predchádzajúci rok. Tržby za vodku stúpli o šesť percent. 

Slováci pijú viac tvrdého, v kurze sú najmä drahšie destiláty

Zdroj: Nielsen

Slováci si doprajú aj viac rumu. Obchodníkom najviac rástli tržby za trstinový rum (o 24 percent), ktorý je v priemere dvojnásobne drahší ako „tuzemák“ (+ 10 percent). Spotrebitelia minuli viac aj za brandy (+ 17 percent) a whisky (+ 12 percent).

Hojný december

Predaj tvrdého alkoholu koncom kalendárneho roka prudko stúpa. December je vzhľadom na vyššiu spotrebu počas vianočných sviatkov najsilnejším mesiacom roka. Tržby obchodníkov bývajú až o 43 percent vyššie ako počas priemerného mesiaca roka.

Vlani v decembri tržby za tvrdý alkohol stúpli medziročne o sedem percent, čo podľa agentúry Nielsen korešponduje s celoročne rastúcim trendom v konzumácii tvrdého alkoholu.