Takmer 40 percent Slovákov nakupuje alebo platí pri samoobslužnom automate aspoň raz týždenne. Devätnásť percent Slovákov nakupuje samoobslužne každý deň a 13 percent využíva automatické nakupovanie niekoľkokrát denne. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti Ipsos pre Global Payments a Visa, uskutočneného v apríli 2024 na vzorke 1 050 obyvateľov vo všetkých krajoch Slovenska a vo všetkých vekových skupinách.

Trend budúcnosti už dnes

„Samoobslužné nakupovanie je trendom budúcnosti. Ľuďom umožňuje kúpiť si, čo potrebujú, takmer kedykoľvek. Podnikateľom zase podstatne znižuje náklady, takže tento druh predaja je výhodný pre obe strany,“ povedal Martin Grega, country manažér Global Payments.

Na samoobslužnom predaji ľudia oceňujú hlavne rýchlosť obsluhy (67 percent) a vlastnú kontrolu nad načítaním tovaru a nákupom (35 percent). Preferovaný je aj z dôvodu, že tento druh služieb je dostupný 24 hodín denne (32 percent).

Obľuba u mladých

V prieskume 28 percent respondentov uviedlo, že týmto spôsobom nakupujú aj preto, lebo nemusia s nikým prísť do kontaktu. V doplňujúcej otázke uviedlo 39 percent opýtaných, že ak si môžu vybrať, nakupujú radšej samoobslužne, než aby museli ísť k predavačovi.

Najobľúbenejšie je samoobslužné nakupovanie vo vekovej skupine od 18 do 26 rokov, kde ho uprednostňuje 58 percent nakupujúcich. Ak majú slovenskí spotrebitelia možnosť, platia v samoobslužných zariadeniach najradšej kartou (81 percent). Len 19 percent zostáva verných hotovosti.

Tovary a samoobslužné pokladne

Najobľúbenejším artiklom, ktorý Slováci nakupujú v samoobslužných predajniach alebo v automatoch, sú potraviny (68 percent) alebo horúce či studené nápoje (32 percent). Ďalej parkovné (35 percent), lístky (23 percent), palivo alebo elektrina do auta (25 percent) či cigarety (12 percent).

Medzi odpoveďami na otázku, čo by ľudia chceli v samoobslužných predajniach nakupovať, sa objavili aj kozmetika a hygienické potreby (41 percent), farmárske produkty (29 percent) a lieky (31 percent). Zaujímavosťou sú požiadavky na pizzu a teplé jedlá (28 percent) a kvety (19 percent).

Štyridsať percent opýtaných uviedlo, že chcú nonstop asistenciu, na ktorú by sa mohli obrátiť v prípade problémov pri nákupe. Pre 35 percent respondentov je dôležitá ekológia – chcú výhradne elektronické účtenky. A takmer deväť percent ľudí už nestačia ani platby kartou, ale chcú platiť rovno tvárou alebo odtlačkom prsta.

Ďalšie dôležité správy

Young Woman at Home Using Laptop Computer for Browsing Through Online Retail Shopping Site. She's Sitting On a Couch in His Cozy Living Room. Over the Shoulder Camera Shot
Neprehliadnite

Prieskum: Až 77 percent Slovákov má skúsenosti s nakupovaním na online trhoviskách