Učitelia v prieskume zvíťazili bez ohľadu na to, či ich hodnotili ženy, muži, mladí, prípadne starší ľudia. Dôverujú im respondenti bez ohľadu na stupeň vzdelania, nezáleží ani na tom, či sú z dediny alebo mesta. Učitelia tiež získali najvyšší podiel odpovedí „plne dôverujem“.
Učiteľ mal v tradičnej vidieckej spoločnosti na Slovensku výborné postavenie a prestíž, podľa tohto prieskumu úcta voči tomuto povolaniu pretrváva. „Vieme však aj to, že počas štrajku učiteľov za vyššie platy nebola podpora verejnosti vysoká. A čoraz častejšie sa stretávame s prípadmi, keď rodičia do práce pedagógov zasahujú a snažia sa ju ovplyvniť,“ upozorňuje sociologička Zora Bútorová.
Diskusie o zvýšení platov učiteľov pravidelne sprevádza kritika, že pedagógovia majú spolu so žiakmi dva mesiace letných prázdnin a ďalšie voľná počas školského roka. V krajinách Európskej únie pritom patria slovenskí učitelia medzi najslabšie platených v porovnaní s kolegami z iných krajín.
Druhým najdôveryhodnejším povolaním podľa prieskumu sú lekári. Dôvera občanov k ďalším štátnym inštitúciám výrazne zaostáva. V minulosti dlhodobo najdôveryhodnejšia inštitúcia v krajine - armáda - získala len priemernú známku dôveryhodnosti, podobne polícia. Štátni úradníci, vláda a celkovo politici skončili na dne rebríčka.
Výsledky korešpondujú s výsledkami štúdie agentúry Focus z leta tohto roka, ktorá skúmala dôveryhodnosť 14 inštitúcií na Slovensku. Z údajov vyplynulo, že vláda, parlament a súdy obsadili tri zo štyroch posledných priečok. Najvyššiu mieru dôvery vyjadrili respondenti Slovenskej akadémii vied a vysokým školám.
Nízku dôveru vyjadrili respondenti v prieskume Poštovej banke aj médiám či neziskovým organizáciám. Podobne ako v prieskume Focus skončili medzi odvetviami či povolaniami, ktorým ľudia viac nedôverujú, ako dôverujú.
Riaditeľ agentúry Focus Juraj Slosiarik si myslí, že to súvisí s nárastom zásahu a vplyvu sociálnych sietí a možnosťou publikovať čokoľvek a kýmkoľvek s rýchlym a veľkým dosahom.
„Časť populácie má tendenciu veriť skôr informáciám z prvej ruky, od kamaráta, od niekoho, koho považuje za autoritu, na rozdiel od komerčného média, kde už samotný fakt, že médium niekomu patrí, vzbudzuje u ľudí podozrenie, že vlastník ovplyvňuje obsah pre dosiahnutie svojich záujmov,“ hovorí J. Slosiarik.
Poštová banka pripravila prieskum s cieľom upozorniť na svoj grantový program Nápad pre školy. Chce ním podporiť projekty zamerané na nové formy vyučovania finančnej gramotnosti. Školám rozdelí spolu 50-tisíc eur.