Konzervatívni Slováci nie veľmi často menia svoje zvyky. Je to tak aj v prípade dodávateľa energií. Dokazujú to aj posledné čísla Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO).
V minulom roku vymenilo dodávateľa elektriny či plynu najmenej odberateľov v celej histórii sledovania tejto štatistiky. Pri elektrine zmenilo dodávateľa zhruba 26-tisíc odberných miest, pri plyne niečo vyše 11-tisíc. Len pre porovnanie, pred troma rokmi zmenilo svojho dodávateľa ešte necelých 150-tisíc odberných miest pri elektrine a 73-tisíc pri plyne.
Zmena je možná kedykoľvek
Zmenu dodávateľa plynu či elektriny môže domácnosť uskutočniť v princípe kedykoľvek. Jeden z najväčší dodávateľov energií, Slovenský plynárenský priemysel, zákazníkom odporúča, aby sa zbytočne neunáhlili a v prvom rade si skontrolovali zmluvné podmienky, ktoré majú dohodnuté v zmluve s aktuálnym dodávateľom energií.
Vyhnú sa tak prípadným sankciám, rôznym poplatkom za predčasné vypovedanie zmluvy a súvisiacim zmluvným pokutám. Je dôležité si uvedomiť, že nevyhnutnou podmienkou na zmenu dodávateľa je korektné ukončenie zmluvy na dodávku energií s pôvodným dodávateľom.
„V každom prípade odporúčame odberateľovi, aby si overil dobu viazanosti zmluvy s pôvodným dodávateľom. Pri dodržaní týchto základných pravidiel je následne zmena dodávateľa zo zákona bezplatná,“ dodal hovorca SPP Ondrej Šebesta.
Vypovedanie zmluvy
Okrem toho je možné vypovedať zmluvy o dodávke za neregulovanú cenu aj v prípade zmeny ceny alebo zmeny obchodných podmienok ku dňu takejto zmeny (zmenu je dodávateľ povinný oznámiť 30 dní vopred).
V prípade, že má zákazník uzatvorenú zmluvu so svojím dodávateľom na dobu neurčitú, môže zmluvu o dodávke vypovedať bez uvedenia dôvodu a sankcie kedykoľvek. Výpovedná doba je dva mesiace. „Ak má zákazník uzatvorenú zmluvu o dodávke na dobu určitú, výpovedná lehota je dva mesiace pred koncom doby určitej,“ dodala hovorkyňa Západoslovenskej energetiky a Východoslovenskej energetiky Katarína Šulíková.
Aj východoslovenskí a západoslovenskí energetici upozorňujú domácnosti, že pred zmenou dodávateľa energií, je dôležité dôkladne si preštudovať súčasnú zmluvu, napríklad či je alebo nie je uzatvorená na dobu určitú, alebo či neobsahuje sankcie za skoršie ukončenie zmluvy.
Výber nového dodávateľa energií
Pri výbere dodávateľa energií je jedným z rozhodujúcich faktorov stabilita dodávateľa na trhu s energiami. „Ďalej zákazníkom odporúčame porovnať si a zvážiť ponuky jednotlivých dodávateľov. Nie len ceny za energie, ale aj všetky ostatné výhody a služby, ktoré dodávateľ ponúka,“ upozornila Katarína Šulíková.
V neposlednom rade by mal zákazník venovať dostatok času a pozornosti na preštudovanie zmluvy a podmienok nového partnera.
Energetici upozorňujú, že so zmenou dodávateľa nevyhnutne nastáva krok vyúčtovania u predošlého dodávateľa. Môže to spôsobiť náhly nedoplatok a preplatok najmä pri zákazníkoch, ktorí elektrinu využívajú na kúrenie alebo ohrev vody, pretože sa naruší zálohový cyklus zákazníka. „Tento krok je treba dobre zvážiť a načasovať, aby neprišlo k neželaným prekvapeniam,“ podotkla Katarína Šulíková.
Podomové ponuky
Zdá sa, že sa situácia upokojila pri podomovom ponúkaní zmeny dodávateľa energií. Západoslovenskí a východoslovenskí energetici aktuálne neevidujú žiadne zákaznícke podnety a sťažnosti na nekalé praktiky podomových predajcov.
„V ostatných mesiacoch sme zákazníkov ZSE upozorňovali na podvodné a škodlivé emaily, v ktorých sa útočníci snažili získať od zákazníkov citlivé údaje, alebo boli realizované s cieľom poškodiť počítačový systém zákazníka. Tiež sme zaznamenali podvodné vyjadrenia v online priestore a na sociálnych sieťach, ktoré boli realizované za obdobným účelom. Vyhlásenia a ponuky pri tom opäť zneužívali dôveryhodnosť značky ZSE,“ spresnila Katarína Šulíková.
SPP podomový predaj nepoužíva. Štátni plynári evidujú na trhu oživenie aktivít konkurencie aj vo forme podomového predaja. „Pre zákazníkov máme zriadenú Férovú linku SPP 0800 126 076, kde im pomôžeme si porovnať výhodnosť a férovosť konkurenčnej ponuky,“ dodal Šebesta.