Predaju nových osobných motorových vozidiel na Slovensku dominujú autá s benzínovým či naftovým motorom, čisto elektrické vozidlá tvoria len zlomok z celkového počtu registrácií. Vyplýva to z údajov Zväzu automobilového priemyslu SR. V priemere za celú EÚ sa autá s tradičným typom pohonu podieľali v septembri na celkovom predaji iba necelou polovicou a batériové elektrické vozidlá dosiahli dvojciferný trhový podiel. Podľa vládneho Inštitútu environmentálnej politiky značnou bariérou pre prechod na elektromobilitu je cena elektrických vozidiel.

Tento rok v septembri autá s benzínovým alebo naftovým motorom tvorili na Slovensku takmer 62 percent z celkového počtu registrácií nových áut, za prvé tri tohtoročné štvrťroky tento podiel presiahol 65 percent. Batériové elektrické vozidlá sa na predaji osobných vozidiel podieľali v septembri iba tromi percentami a za prvé tri kvartály ich podiel predstavoval len 2,4 percenta. Zvyšok pripadol na alternatívne pohony vrátane hybridov.

Podľa inštitútu boli na Slovensku vlani batériové elektrické vozidlá nižšej a strednej triedy v priemere o 65 až 80 percent drahšie ako porovnateľné autá na spaľovací pohon. Pri vozidlách vyššej triedy tento cenový rozdiel dosiahol 13 až 23 percent.

Inštitút environmentálnej politiky v analýze z tiež uviedol, že plne elektrické vozidlá by mali byť lacnejšie ako autá na spaľovací pohon od roku 2030. Doterajšia podpora prechodu na bezemisné vozidlá na Slovensku podľa IEP nepostačuje na plynulý prechod na nové technológie pohonu a priame dotácie na nákup elektromobilov sú všeobecne jedným z najvyužívanejších opatrení, ktoré môžu urýchliť nástup elektromobility.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Nedostatok nočných nabíjacích staníc brzdí rast elektromobility na Slovensku