Slováci si hotovosť radšej šetria, primárne platia kartou. Zatiaľ čo v niektorých aspektoch sa ľudia dostávajú už späť na hodnoty pred pandémiou nového koronavírusu, iné zmeny sú trvalé a len urýchlili nastupujúci trend odklonu od hotovosti a pokračujúcu digitalizáciu.
Zatiaľ čo v roku 2019 sa kartou realizovalo 50 percent platieb, v tomto roku to bolo 57 percent. Vyplýva to z údajov prieskumu spoločnosti Mastercard iResearch.
Hotovosť si šetria
Aj keď majú Slováci vo svojich peňaženkách hotovosť, neradi ju vydávajú. Približne 48 percent ľudí hovorí, že ju aktívne nevyťahuje a šetrí si ju na prípad, že narazia na obchodníka, ktorý platby kartou neprijíma. Platobná karta sa tak stáva primárnym platobným nástrojom, ktorý používame, aj keď máme v peňaženke dostatok hotovosti.
Platíme modernejšie, no hotovosť potrebujeme aj naďalej
Hotovosť teda mení svoju rolu a stáva sa skôr rezervou. Čo sa týka výhľadov do budúcnosti, tie sa líšia medzi ľuďmi, ktorí sa nechali očkovať a tými neočkovanými. Podľa globálneho prieskumu spoločnosti sú očkovaní pri návrate do normálneho života obozretnejší a myslia si, že sa ku každodenným aktivitám, ako je chodenie do reštaurácií či za kultúrou, vrátia v nižšej miere ako pred pandémiou.
Primárne využívané platobné karty
,,Pandémia nového koronavírusu veľmi výrazne posunula vnímanie platobných kariet, ktoré sa pre zákazníkov stali primárnym platobným nástrojom. Sme teda svedkami pokračujúceho odklonu od platieb hotovosťou – za tieto dva pandemické roky jej preferencie klesli o dva percentuálne body, čo je vidieť aj na výberoch z bankomatov," povedal generálny riaditeľ spoločnosti pre Slovensko a Českú republiku Michal Čarný.
Počas pandémie došlo aj k zmenám v samotnom využívaní platobnej karty. Najväčší medziročný nárast bol zaznamenaný pri platbách v lekárňach, drogériách a obchodoch s kozmetikou a pri nákupoch kníh či hračiek. Slováci tiež začali viac využívať kartu pri nákupoch na internete, predovšetkým pri nákupe oblečenia, elektroniky, jedla a kozmetiky.
Vianočné darčeky pre klientov či zamestnancov? Zistite, ako vyhovieť každému
E-commerce je na vzostupe. Za tri tohtoročné štvrťroky narástol o 15 percent v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Za celý minulý rok to pritom bolo 47 percent. Ak by zákazníci nenarážali na nemožnosť platiť kartou, najradšej by ju využívali u lekára, na úradoch a na platbu parkovného.
Preferujú platbu v hotovosti
Čo sa po uvoľnení reštrikcií zmenilo, je ochota obchodníkov prijímať karty. Zatiaľ čo vlani sa ľudia začali stretávať s tým, že obchodník odmietal hotovosť, po uvoľnení protipandemických opatrení sa stretávajú s tým, že obchodníci, ktorí predtým bez problémov brali karty, preferujú platbu v hotovosti.
S tým sa v poslednom polroku stretlo 18 percent opýtaných. A to aj napriek tomu, že 69 percent ľudí uvádza, že nemožnosť zaplatiť kartou ich od nákupu u daného obchodníka odrádza.
S ohrozením svojich financií má skúsenosť takmer tretina Slovákov. Ako si peniaze ochránite?
Ľudia začali vo zvýšenej miere využívať platby kartou, pretože ide podľa nich o rýchlejší spôsob odbavenia a ich čas strávený v obchode sa tým skrátil. Ďalším dôvodom je fakt, že pri sebe ľudia majú hotovosť menej často, ide o 32 percent tento rok oproti 25 percent minulý rok. Ďalej 16 percent ľudí nechcelo prísť do styku so zamestnancami obchodu a 16 percent sa bálo o svoje zdravie.