Slováci chcú šetriť, ale peniaze púšťajú hore komínom. Viete ako správne kúriť?
Domácnosti krby a pece z neznalosti poškodzujú a zabúdajú aj na kontroly komínov
1/10 Ktorý typ zariadenia na tuhé palivo je najvýhodnejší?
Slovenská inovačná a energetická agentúra považuje odborne navrhnuté a kvalitne zhotovené ťažké kachľové pece za zariadenia s vysokým komfortom a úsporou. Stačí ich naložiť raz až trikrát za deň a sú veľmi výkonne. Ich inštalácia je však v porovnaní s ostatnými zariadeniami konštrukčne aj finančne náročnejšia.
2/10 Aký typ tuhého paliva je najvhodnejší?
Ak chcú domácnosti ušetriť, mali by kúriť suchým drevom, a to napriek nárastu jeho cien. Vykurovanie týmto spôsobom je stále lacnejšie než v prípade plynu. O peletách sa to už povedať nedá. Domácnosti rovnako neušetria ani spaľovaním kartónu, baliaceho papiera či farebných novín. Okrem toho, že pri ich spaľovaní vzniká vysoko toxický dym, môže dôjsť taktiež k poškodeniu samotného spotrebiča. Takéto šetrenie sa preto nevyplatí.
3/10 Ako správne založiť oheň?
Menej tradičný, avšak efektívnejší spôsob zakladania dreva, spočíva v uložení hrubších klátikov nadol. Preto je drevo pred zapálením potrebné uložiť do ohniska tak, že sa na dva hrubšie klátiky po bokoch ohniska položia naprieč nakálané polená hrúbky približne desať centimetrov. Na ne ide asi pol kilogramu tenkých polienok alebo triesok, ideálne z mäkkého dreva, a medzi ne sa vkladá pevný voskový podpaľovač, dostupný v odborných predajniach. Drevo postupne prehára zhora nadol, horí dlhšie, čistejšie a komín sa rýchlejšie „naštartuje“. Pri tomto spôsobe zakladania ohňa vzniká oveľa menej dymu a emisií než pri tradičnom zapaľovaní, zdola papierom. Treba však dbať na to, aby drevo netlelo, vtedy vzniká najviac jedovatých splodín a drevo riadne nezhorí.
4/10 Ako často by sa malo drevo prikladať?
Aj kúrenie suchým drevom môže byť neefektívne, ak domácnosť nevie, ako často a koľko dreva má prikladať. Plytvá tak peniazmi a riskuje poškodenie zariadenia. Najviac reklamácií totiž spôsobuje takzvané prekúrenie. Množstvo a interval kúrenia záleží od typu zariadenia a domácnosť si ho vie zistiť u výrobcu, respektíve kachliarskeho majstra. Napríklad do kachľovej pece netreba prikladať viac ako trikrát za deň, inak môže dôjsť k jej poškodeniu.
5/10 Ako často je potrebné kontrolovať komín, respektíve vykurovacie zariadenie?
Jozef Bitala zo spoločnosti kachliar.sk odporúča komín čistiť pravidelne, trikrát do roka. Súhlasí s ním aj vyhláška č. 401/2007 Z.z., ktorá stanovuje povinnosť kontroly každé štyri mesiace v prípade, ak sú na komín napojené spotrebiče na tuhé palivá s výkonom do 50 kilowattov za hodinu. V prípade vyššieho výkonu je majiteľ povinný zavolať kominára alebo revízneho technika každé dva mesiace. Okrem vyššej bezpečnosti, potvrdenie o kontrole vyžaduje v prípade požiaru aj poisťovňa.
6/10 Uhradí poisťovňa škodu spôsobenú požiarom aj v prípade zanedbania kontrol komína a vykurovacieho zariadenia?
Ak osoba postihnutá požiarom nepredloží poisťovni kontrolu starú maximálne jeden rok, dostane zo svojej poistky len percentuálnu časť. „Ak dôjde k požiaru od komína, ktorý poškodený uplatní vo svojej poisťovni, skúma sa vždy príčinná súvislosť medzi závadou na dymovode a vznikom škody, prípadne jej rozsahom. Klientovi je potom poistné plnenie krátené len v prípadoch, kedy je táto príčina škody evidentná a súčasne sa zistí, že porušil svoju povinnosť pravidelnej údržby a kontrol,“ vraví Eva Svobodová z poisťovne UNIQA. Ak je poškodený jedinec v nájme, musí splnenie svojich povinností doložiť prenajímateľ domu.
7/10 Ktoré poistenie je potrebné v prípade požiaru uzatvoriť?
Riziká požiaru sú síce kryté v základných balíkoch v rámci poistenia nehnuteľnosti, no odborníci na poistenie upozorňujú, že si treba overiť, či figuruje aj v poistení domácnosti. Poistenie nehnuteľnosti sa totiž vzťahuje len na samotnú nehnuteľnosť, napríklad steny domu či bytu. Poistenie domácnosti kryje všetky predmety, ktoré môžu byť ohňom zničené, napríklad nábytok či spotrebiče. Prípady, v ktorých oheň poškodí aj cudzí majetok, kryje poistenie za škodu, ktoré by domácnosti mali tak isto zvážiť.
8/10 Ako riešiť poistnú udalosť požiaru?
V prípade požiaru musí klient poisťovňu kontaktovať okamžite po jeho uhasení. Môže tak urobiť telefonicky alebo prostredníctvom jej webovej stránky. Odporúča sa, aby na mieste urobil hneď aj fotodokumentáciu. Ďalší postup mu potom povie samotná poisťovňa.
9/10 Akých najčastejších chýb sa dopúšťajú Slováci pri poistení v prípade požiaru?
Skúsenosti spoločnosti Fingo.sk ukazujú, že Slováci poistenie majetku často podceňujú. Množstvo nehnuteľností je nepoistených a stretávajú sa aj s tým, že klienti hľadajú len najlacnejšie poistenie na trhu, ktoré však ich nehnuteľnosť dostatočne nechráni. Tak ako v iných finančných oblastiach, aj pri poistení majetku chcú ľudia ušetriť, preto sa často obzerajú po najnižšom a najlacnejšom balíku poistenia, alebo stanovia nižšiu poistnú sumu, ako je skutočná hodnota ich poisťovanej veci. Častou chybou je aj to, že si ľudia poistia byt alebo dom len na výšku hypotéky.
10/10 Ako často by si mali domácnosti skontrolovať poistku pre prípad požiaru?
Rovnako riskantné je aj to, ak je poistná zmluva zastaralá a na nehnuteľnosti tak vzniká podpoistenie. Tento problém sa týka väčšiny nehnuteľností na Slovensku. Poistný trh a jeho produkty sa neustále vyvíjajú a takisto si treba uvedomiť, že aj ceny nehnuteľnosti rastú a s nimi stúpa aj hodnota vášho majetku. Preto spoločnosť Fingo.sk odporúča prehodnotiť poistnú zmluvu minimálne jedenkrát za dva až tri roky alebo pri každej výraznejšej zmene, ktorá zvýši hodnotu domu či bytu.
Tvoj výsledok Veľa šťastia nabudúce
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.
Tvoj výsledok Len tak ďalej
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.
Tvoj výsledok Gratulujeme!
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili.