Cenové porovnávače majú na Slovensku veľkú popularitu nielen u zákazníkov, ale aj u prevádzkovateľov e-shopov, nakoľko pre nich predstavujú podporné marketingové kanály, ktoré ich môžu dostať k miliónom používateľov mesačne. Cenové porovnávače sú kľúčové najmä pre menej známe značky, ktoré tak môžu získať relatívne lacnú a vysokú návštevnosť.
Na Slovensku funguje viacero cenových porovnávačov, pričom rozdeliť ich možno na dve skupiny. Prvú tvoria univerzálne porovnávače, na ktorých sa nachádza široká škála sortimentu a značiek naprieč tisíckami e-shopov. Do tejto kategórie spadá jednotka na trhu Heureka, NajNakup či Pricemania.
Druhú kategóriu tvoria porovnávače, ktoré sa špecializujú na konkrétny segment tovaru. Sem patrí napríklad medzinárodný porovnávač Glami špecializujúci sa na módu a doplnky či porovnávač nábytku a bytových doplnkov Favi.
Dôležitá nie je len cena
Používatelia pri nakupovaní sledujú nielen cenu sortimentu, ale aj recenzie od ostatných zákazníkov, hodnotenie dostupnosti tovaru či cenu dopravy. Veľmi dôležité sú aj skúsenosti zákazníkov s vybavovaním reklamácií či celková úroveň komunikácie. Väčšina porovnávačov na základe hodnotení vydáva e-shopom certifikáty alebo takzvané „odznaky“, ktoré sú potvrdením kvality, výhodnej ponuky či bezpečia a odlišujú ich tak od konkurencie.
„Z toho dôvodu je aj miera konverzie a návratnosť investícií pri porovnávačoch nadštandardne vysoká oproti iným kanálom a pohybuje sa v priemere medzi 5 až 15 percentami. Najčastejšie využívané sú Pay-Per-Click (PPC) programy, pri ktorých platí e-shop za preklik z porovnania cien (detailu produktu) na stránku produktu v danom e-shope, kde môže zákazník dokončiť nákup,“ vysvetľuje Michal Král, zakladateľ a CEO portálu Pricemania.
Cena jedného prekliku zvyčajne štartuje na 0,05 eura bez DPH v závislosti od zvoleného PPC programu a porovnávača, pričom poradie e-shopov na detaile produktu určuje aukčný systém, v rámci ktorého si e-shopy vedia nastaviť cenu, ktorú sú ochotní zaplatiť za preklik z jednotlivých produktových kategórií. Ceny prekliku si e-shopy nastavujú podľa konkrétneho segmentu, konkurencie, ale aj maržovosti danej kategórie, rozpätie je väčšinou medzi 0,15 – 0,3 eura za preklik.
Mesačné investície sú veľmi rôznorodé v závislosti od návštevnosti danej kategórie, zvoleného programu, ako aj počtu produktov, ktoré má e-shop zaradené v katalógu Pricemanie. Malé e-shopy investujú v priemere desiatky eur mesačne, stredné stovky eur a veľké e-shopy neváhajú investovať aj tisícky eur mesačne.
Kauza Heureka a odchod Alzy
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?