Nemecký priemysel, považovaný za chrbtovú kosť európskej ekonomiky, čelí najväčším výzvam za posledné desaťročia. Kombinácia energetickej krízy, rastúcej konkurencie z Číny a domácich politických problémov tlačí sektor do vážnej recesie.

V 44-ročnej histórii spoločnosti Beckhoff Automation, ktorá vyrába automatizované riadiace systémy, majiteľ Hans Beckhoff nevidel krízu takého rozsahu. „Zvyčajne môžete očakávať krízu raz za päť až osem rokov,“ hovorí pre BBC. „Toto je skutočne hlboký prepad, naozaj vážny.“

Firma patrí k slávnemu nemeckému Mittelstandu, skupine malých a stredných podnikov, ktoré tvoria 99 percent nemeckých spoločností. Poskytujú približne 59 percent pracovných miest. „Stále si držíme dobré výsledky, ale ekonomická situácia sa spomalila,“ hovorí manažérka rozvoja podniku a dcéra zakladateľa Frederike Beckhoffová. „Výsledky za tento rok nebudú ani zďaleka také, aké sme dosiahli za posledné tri roky.“

Nemecké podniky v posledných rokoch zasiahli viaceré problémy. Prudký nárast cien energií po ruskej invázii na Ukrajinu v roku 2022, rastúca inflácia a konkurencia z Číny zhoršili ich pozíciu. Okrem toho sa podniky sťažujú na zastaranú infraštruktúru – železnice, mosty a cesty. Ťažkosti zvyšuje aj zložitá byrokracia na národnej aj európskej úrovni, nejednoznačné rozhodovanie vlády a vysoké náklady na pracovnú silu spojené s jej nedostatkom.

V každodennom živote sme sa prestali aktívne hýbať, ale evolučný inštinkt šetriť energiou nám zostal.
Neprehliadnite

Nemci dostávajú extra peniaze, aby boli menej chorí a chodili do práce

Od roku 2021 vzrástol čínsky export elektrických vozidiel o 1 150 percent, uvádza hlavný ekonóm Hamburg Commercial Bank Cyrus de la Rubia,. „Ak zahrnieme všetky autá, vrátane tých na fosílne palivá, čínsky export vzrástol o 600 percent, zatiaľ čo nemecký export stúpol len o 60 percent. Je jasné, že dochádza k posunu podielov na trhu.“

Najväčší súkromný zamestnávateľ v Nemecku Volkswagen prvýkrát v 87-ročnej histórii zvažuje zatváranie domácich závodov, čo môže viesť k stratám desaťtisícov pracovných miest. V októbri spoločnosť oznámila 64-percentný pokles ziskov za tretí štvrťrok v porovnaní s predchádzajúcim rokom, pričom ako hlavný dôvod uviedla pokles dopytu z Číny.

Podobne Mercedes-Benz zaznamenal 54-percentný prepad ziskov. Aj BMW vydalo varovania pred znížením ziskov, pričom obaja výrobcovia potvrdili znížené objednávky z Číny.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Volkswagen zrejme zatvorí závody ešte tento rok, zvažuje prepustiť 15-tisíc zamestnancov