Jasné je, že bezplatne cestovať nebudú môcť vybrané skupiny automaticky, ale väčšina z nich na základe bezplatne vydávaných preukazov. I keď minister Ján Počiatek na stredajšej tlačovej konferencii uviedol, že ZSSK (štátna spoločnosť poskytujúca vlakovú dopravu verejnosti) je už pripravená tieto preukazy vydávať, podľa informácií TREND.sk reálne prvé preukazy sa do rúk verejnosti môžu dostať najskôr o týždeň.

Iba za 13 miliónov

Zároveň sa podstatne má zvýšiť frekvencia vlakovej dopravy. „Rátame so zvýšeným náporom a pripravujeme sa na to, aby sme boli schopní flexibilne zvládnuť eventuálne dramatický nárast cestujúcich. Pripravujeme sa na zmenu grafikonu, ktorý bude oveľa synchrónnejší a viac taktový už od decembra,“ dodal J. Počiatek.

V novom vlakovom grafikone, ktorý začne platiť 14. decembra 2014, pribudne 103 vlakov, ktoré za rok prejdú po slovenských koľajniciach 1,5 milióna vlakových kilometrov. Posilnená bude diaľková doprava medzi Bratislavou a Košicami aj Zvolenom a takisto sa zvýši aj počet rýchlikov medzi regionálnymi centrami. Zvýši sa aj intenzita prímestskej dopravy. Decembrové zvýšenie počtu vlakov má byť najvýraznejšie za posledných desať rokov.

No práve odhadované ocenenie zavedenia bezplatného cestovania vlakmi, ako aj výrazné navýšenie prepravy, nekorešponduje s navýšením 13 miliónov eur, s ktorými ráta rozpočet 2015 v zmluvách o dopravných službách vo verejnom záujme pre železničnú osobnú dopravu.

Ešte v auguste ministerstvo financií síce hovorilo o podobnej sume, no neoficiálne sa šepkalo aj o dvojnásobku. Pre štátnu ZSSK totiž bezplatné zavedenie vlakov znamená jednak vyššiu prepravu, a teda vyššiu dotáciu štátu na osobokilometer, jednak výpadok tržieb. Suma 13 miliónov je vyčlenená na navýšenie prepravy pritom pre celý trh, teda nielen pre štátne železnice ZSSK, ale aj pre súkromný RegioJet. Tomu má smerovať zo sumy asi milión eur.

Každoročne 200 miliónov

Ako uviedol v auguste v analýze Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz analytik Martin Vlachynský, z výročnej správy štátneho osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko za rok 2013 je jasné, že náklady firmy dosiahli 354,5 milióna eur. Tržby z cestovného tvorili z toho 112,5 milióna eur a zvyšok predstavovali dotácie štátu. Ročná dotácia štátu pre ZSSK predstavovala 197,5 milióna eur, pričom štandardne sa posledné roky drží okolo úrovne 200 miliónov eur.

Ako vyčíslil analytik, na každých prejdených sto kilometrov vlakom sa každému jednému cestujúcemu všetci daňovníci skladajú sumou 15 eur (výpočet neplatí pre IC vlaky). Základné cenníkové cestovné na túto vzdialenosť dosahuje 5,25 eur. Cesta jednej osoby vlakom na sto kilometrov ale celkovo stojí okolo 20 eur.

Ak by skutočne dotáciu na sto kilometrov predstavovala 15 eur, vyčlenených 13 miliónov by určite nestačilo na výraznejšie navýšenie vlakokilometrov. Pri trase Bratislava – Humenné by to oficiálne stačilo na prepravu tam aj späť necelých 100-tisíc cestujúcich.

Ak by avizované navýšenie vlakov skutočne malo byť najvyššie za posledných desať rokov, suma 13 miliónov eur by na to viditeľne nestačila. Má pritom kompenzovať navyše aj výpadok príjmov ZSSK, keďže tie budú množstvo cestujúcich prepravovať úplne zadarmo.

I keď J. Počiatek v stredu pripustil, že s rezortom financií má dohodu, podľa ktorej v prípade potreby dostane aj v priebehu budúceho roka ďalšie prostriedky, už teraz možno konštatovať, že prírastok 13 miliónov je pri ambicióznych plánoch nastavený priveľmi diétne.

II. trieda a bez IC

Vybrané skupiny ľudí budú môcť cestovať vlakmi zadarmo vo vozňoch 2. triedy. Bezplatné cestovanie sa nevzťahuje na IC a iné vlaky, ktoré dopravcovia prevádzkujú na vlastné náklady bez podpory štátu. Vrátane IC vlakov prevádzkovaných štátnou ZSSK.

Spresnilo sa tiež, že zľavy sa majú už v prvej etape, teda hneď od 17. novembra, týkať všetkých poberateľov dôchodkov. Teda nielen starobných dôchodcov a tých nad 62 rokov, ale všetkých, ktorým Sociálna poisťovňa pridelila niektorý zo starobných, invalidných, vdovských, sirotských či predčasných dôchodkov. Podľa štatistík Sociálnej poisťovne z konca decembra vyplácala dokopy vyše 1,6 milióna takýchto dávok. Len na ilustráciu, podľa dát Správy o sociálnej situácii v roku 2013 malo Slovensko 5,4 milióna obyvateľov.

Na bezplatné cestovanie budú mať od novembra nárok cez preukaz aj študenti a mládež do 15 rokov, deti do šesť rokov naďalej k bezplatnému cestovaniu nepotrebujú žiadny preukaz ani registráciu do systému železníc.

Jedinou výnimkou, kde sa platnosť zliav posúva zatiaľ na začiatok budúceho roka, je zvýšenie zliav na mesačné lístky pre pracujúcich z 30 percent na 50 percent. Ministerstvo dopravy má pre spomínané opatrenia zvýšiť podporu železničnej osobnej dopravy z doterajších 205 na 218 miliónov miliónov eur.

Vyplýva to z návrhu na realizáciu opatrení finančného, ekonomického a sociálneho balíčka v železničnej osobnej doprave, ktorý schválila v stredu vláda na návrh ministra dopravy Jána Počiatka. Ide o jedno z pätnástich opatrení sociálno-ekonomického balíčka zverejneného pred letom vládou na zlepšenie životnej úrovne obyvateľov v objeme zhruba 250 miliónov eur.