Skôr, než sa vrátia

Otázka, prečo sa dôležitá norma, akou je novela zákona o sociálnom poistení, schvaľovala tak, že kabinet porušil vlastné legislatívne pravidlá a parlament porušoval rokovací poriadok, má jedinú odpoveď. Čím je zákon dôležitejší, tým menej dbá vládna väčšina na zákonnosť spôsobu, akým ho schváli.

Legislatívne pravidlá vlády sa nenašli na smetisku, ale boli prijaté uznesením kabinetu. V právnom štáte sú vládne uznesenia pre ministrov záväzné. Napriek tomu, že legislatívne pravidlá vlády ministerstvám ukladajú, aby návrh zákona zverejnili „na Portáli právnych predpisov“, a prikazujú, že lehota na pripomienkové konanie „nesmie byť kratšia ako sedem pracovných dní“, rezort práce návrh novely na portáli nezverejnil a lehotu na pripomienkovanie skrátil na tri dni. Podľa ministerstva je to v poriadku, lebo vraj porušilo „len“ legislatívne pravidlá, a nie zákon. Uvidíme, čo k tomu povie Ústavný súd SR, ktorý by sa tým mal – na podnet Ondreja Dostála – zaoberať. Ak vyhlási, že uznesenia vlády nie sú pre ministrov záväzné, Slovensku to pomôže k právnemu štátu asi tak, ako minister Ján Richter „pomohol“ ministerstvu ku kompetentnosti.

Premiér Robert Fico na konci minulého týždňa poslancom opozície vyčítal, že nerešpektovali „dohody, ktoré sa týkali procedúr v národnej rade“. Problém je, že „procedúry“ sú dané zákonom o rokovacom poriadku. Je tam aj ustanovenie, že počas schôdze sa môže nový bod do jej programu zaradiť len „na návrh aspoň troch poslaneckých klubov“. Bod o skrátenom legislatívnom konaní (v prípade novely zákona o sociálnom poistení) „zaradil“ do programu iba poslanecký klub Smeru. Ak vládna strana a opozícia mali naozaj dohodu, že Smer bude aj po začiatku schôdze rozširovať jej program, ako uzná za vhodné, tak odsúdeniahodné nie je to, že dohoda už neplatí, ale že vôbec vznikla. Lebo išlo o dohodu, že sa bude porušovať zákon.

Skôr, než sa vrátia

Viac článkov z rubriky Res publica Mariána Leška

V rozpore so zákonom môže byť i fakt, že skrátené legislatívne konanie sa týka nielen niekoľkých ustanovení, ktoré majú byť účinné od 1. októbra 2012, ale aj ustanovení, ktoré majú byť účinné od roku 2013, 2014 či dokonca až 2016. Pretože novela predstavuje drastický zásah do daňového a odvodového systému i do druhého dôchodkového piliera, je evidentné, že všetky zmeny, ktorých odklad by nespôsobil štátu značné hospodárske škody, mali byť prerokované v riadnom, a nie v skrátenom legislatívnom konaní.

Vládna strana sa ponáhľa, lebo chce novelu, vďaka ktorej len v budúcom roku vytiahne od ľudí približne jednu miliardu eur, schváliť skôr, než sa ľudia vrátia z dovoleniek.

Komentár vyšiel v aktuálnom čísle TRENDU 31/2012.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.

Ilustrácia - Danglár