Aktualizované 12.5.2011 o 21:21 o ďalšie podrobnosti

Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Alan Sitár prišiel dnes po viac ako polroku pôsobenia o kreslo. Zosadil ho minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Dôvodom boli sporné objednávky služieb vrátane drahých školení pre manažérov v päťhviezdičkovom hoteli, ktoré minister nepovažuje za nevyhnutné pre rozbeh diaľničnej výstavby. NDS do nového konkurzu povedie niektorý z členov predstavenstva. Minister v piatok spresní, kto konkrétne to bude.

Podľa J. Figeľa boli objednávky v súlade so zákonom , ale niektoré v rozpore s etikou. Išlo najmä o zákazky na manažérske školenia alebo public relations priamym zadaním. ,,Zmluvy niekoľko dní pred sprísnením zákona, v záležitostiach nie bežnej ani urgentnej potreby, s využitím priameho zadania, nepovažujem za vhodné a odôvodnené. Vyvolávajú otázky a pochybnosti," povedal J. Figeľ.

Minister uviedol, že s A. Sitárom sa nezhodli v názore na účelnosť niektorých objednávok, a že ide o stret manažérskeho a politického princípu chápania štátnych zákazok. Fakt, že išlo o objednávku školení od firmy, kde pôsobí ako školiteľ jeho poradca Marián Kolník, však minister nepovažuje za podstatný ani za možný klientelizmus a nikoho ďalšieho odvolávať nebude.  Šéf NDS bol práve nominantom s podporou M. Kolníka.

Kauzu spustil anonym

Anonym podpísaný ako „zamestnanci NDS“ doručil začiatkom týždňa do niekoľkých redakcií aj ministrovi spolu kópie 17 objednávok NDS na rozličné služby. Obsahovali tiež informácie o platoch niektorých nových ľudí, ktorí prišli do NDS spolu s povolebným vedením.

Alan Sitár pritom ešte dopoludnia objednávky obhajoval, vrátane zákazky na školenia pre takmer dve desiatky manažérov NDS za deväťtisíc eur od spoločnosti Franklin Covey. ,,Za všetkými objednávkami si stojím, vrátane tých, ktoré boli určené na vzdelávanie manažérov,“ reagoval A. Sitár. Podľa neho ide len o dôsledok tlakov, ktoré sa vyvíjajú na NDS pre veľké diaľničné tendre. Následne sa snažil obhájiť aj  pred premiérkou Ivetou Radičovou (SDKÚ-DS), no neuspel.

Minister J. Figeľ súčasne potvrdil, že šesť či sedem objednávok podpísaných od februára do apríla NDS zruší. Ide o zákazky v štyroch oblastiach – vzdelávania manažérov, koučingu, mediálneho poradenstva a poradenstva pre zlučovanie NDS so Slovenskou správou ciest.

,,Za všetkými objednávkami si stojím, vrátane tých, ktoré boli určené na vzdelávanie manažérov,“ reagoval A. Sitár.  Podľa neho ide len o dôsledok tlakov, ktoré sa vyvíjajú na NDS v dôsledku veľkých diaľničných tendrov. Súčasne však A. Sitár priznal, že po stretnutiach s ministrom sa približne šesť objednávok na niektoré druhy služieb, ktoré ,,nie sú nevyhnutné“, zrušia. Ide o objednávky podpísané od februára do apríla dotýkajúce sa štyroch oblastí - vzdelávania, koučingu, mediálneho poradenstva a poradenstva pre pripravované zlučovanie NDS so Slovenskou správou ciest.

Ani jedna objednávka na rôzne služby nepresiahla hodnotu 30-tisíc eur. Väčšina bola podpísaná tesne pred účinnosťou novely zákona o verejnom obstarávaní. Tá sprísnila hranicu pre zákazky s nízkou hodnotou z 30 na 10-tisíc eur.

,,Dodržali sme zákon o verejnom obstarávaní, zákazky s nízkou hodnotou nemajú predpísané postupy a možno ich zadať na priamo. Takýchto zákaziek bolo v daných termínoch veľa na všetkých ministerstvách či úradoch,“ tvrdil Ľubomír Púček z NDS, ktorý je zodpovedný za poradenstvo pri verejnom obstarávaní. Obstarávatelia sa pritom podľa neho môžu rozhodnúť sami, či využijú priame oslovenia, možnosť priameho zadania, kvalifikačné až po písomný prieskum trhu. ,,NDS nad rámec povinností v niekoľkých prípadoch prieskumy trhu robila,“ doplnil Ľ. Púček.  Náklady vynaložené na obstarávanie musia pritom podľa neho zodpovedať veľkosti kontraktu.

Sporné objednávky

Najkontroverznejšie z pohľadu možného politického klientelizmu v anonyme boli faktúry na špeciálne školenia pre manažérov objednané u firmy Franklin Covey, kde však roky ako školiteľ pôsobí súčasný hlavný poradca ministra dopravy Marián Kolník.

Školenia sa nemali konať v rekreačnom zariadení NDS, ale v hoteli pri Dunajskej Strede za tritisíc eur. Zariadenie v historickom kaštieli patrí ľuďom stojacim za koaličnou stranou Most-Híd. Tá je zároveň dvojkou v rezorte dopravy. Oficiálne získala kreslo štátneho tajomníka pod ministrom Jánom Figeľom (KDH) a podľa nepotvrdených informácií aj v niektorých spoločnostiach patriacich pod rezort. Súčasné šéfka investícií NDS, dlhoročná odborníčka Viktória Chomová, prišla zo spoločnosti Dopravoprojekt, čo je firma patriaca do sféry vplyvu ľudí dlhodobo spájaných kedysi s SMK, a teraz s Mostom-Híd. Podľa denníka Sme je spolumajiteľom hotela podnikateľ Tibor Végh, ktorého príbuzný Daniel je nominantom strany Most-Híd vo vedení Fondu národného majetku.

A. Sitár zdôvodňoval výber hotela jeho blízkosťou, čo by manažérom umožnilo  vracať sa do práce. Časť školení podľa neho už prebehla. Na otázku, koľko služieb a v akej hodnote bolo od Franklin Covey objednaných, však A. Sitár odpovedať nevedel. Výber hotela je podľa neho na jeho ľuďoch,  ktorým dôveruje a takéto detaily nepreveruje. Na otázky, ako chce vyvrátiť možný klientelizmus, keď ide  o firmu, kde pracoval človek blízky vedeniu rezortu, šéf NDS odpovedal, že ,,Kolník nikdy ľudí NDS neškolil“.

Podobne je podľa vedenia NDS korektná aj zmluva na objednávku služieb od spoločnosti Asseco Solutions  za 314,6-tisíca eur. ,,Zmluvu nebolo možné zadať nikomu inému, pretože v minulosti zazmluvnený systém SPIN riešila firma - predchodkyňa Asseco Solutions. Na základe autorských a licenčných práv to môže riešiť len táto spoločnosť, nikto iný “ doplnil jeden z piatich hlavným manažérov NDS, šéf úseku informačných technológií Ivan Sekerka.  

Anonym obviňoval vedenie NDS, že zmluva bola zadaná najmenej transparentnou metódou rokovacím konaním bez zverejnenia. Cieľom je zabezpečiť prenos dát medzi pôvodným a novozvoleným informačným systémom. ,,Keby som bol agentom tejto firmy tak presadzuje alternatívu, aby sa naďalej využíval pôvodný systém SPIN. Prijali sme však riešenie, ktoré znamená veľké upratovanie dát a systém sa mení,“ doplnil I. Sekerka.

Ilustračné foto na titulke - TASR / Martin Pavelek