V roku 1999 zažil na frankdurtskom autosalóne svetovú premiéru model Škoda Fabia. Počas 22 rokov sa celosvetovo predalo 4,5 milióna vozidiel Fabie a stala sa druhým najpredávanejším automobilom značky Škoda po modeli Octavia. Na Slovensku pritom Fabia dlhodobo kraľuje rebríčkom predaja. Aj preto sa uvedenie štvrtej generácie tohto obľúbeného modelu spájalo s veľkým záujmom. Automobilka sa pre pandémiu koronavírusu musela napokon uspokojiť so svetovou premiérou novej Fabie na internete.
Po prvý raz je nová Fabia skonštruovaná na modulárnej platforme MQB A0 koncernu Volkswagen a poskytuje najveľkorysejší priestor vo svojej triede a mnoho nových asistenčných systémov. Thomas Schäfer, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto, k novinke uviedol: „Fabia je neoddeliteľnou súčasťou nášho portfólia už vyše dvadsať rokov. Stelesňuje ústredné hodnoty značky Škoda. Štvrtá generácia má všetky predpoklady na to, aby pokračovala v úspechu predchádzajúcich modelov. Ponúka viac miesta ako konkurenčné automobily, výborné možnosti konektivity, nové asistenčné systémy a emocionálny vzhľad.”
Škoda odhaľuje novú Fabiu, ukázala dizajnové skice
Batožinový priestor sa zväčšil o 50 litrov
Nová Fabia pritom značne narástla a dĺžkou 4 108 mm po prvý raz prekonáva symbolickú hranicu štyroch metrov. Objem batožinového priestoru, ktorý bol už doteraz najväčší vo svojej triede, sa zväčšil o ďalších 50 litrov, a to z 330 litrov na 380 litrov. Vďaka platforme MQB A0 je nová Fabia vybavená mnohými asistenčnými systémami, ktoré doteraz ponúkali hlavne automobily vyšších tried. Spoločne s vyššou torznou pevnosťou karosérie tak novinky z Mladej Boleslavi prináša vysokú úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti.
Fabia štvrtej generácie zaujme športovým vzhľadom. Zvýrazňujú ho ostro rezané svetlomety a zadné svetlá s modernou LED technikou, ktoré zdobia kryštalické prvky. V interiéri s novým dizajnom upúta pozornosť symetrický prístrojový panel so samostatne stojacou centrálnou obrazovkou, horizontálne dekoračné lišty a voliteľný digitálny združený prístroj. Pri uvedení na trh budú k dispozícii verzie vybavenia Ambition a Style. Neskôr ich doplní športová verzia Monte Carlo. Štyri benzínové motory aktuálnej generácie Evo koncernu Volkswagen pokrývajú výkonové spektrum od 48 kW (65 k) do 110 kW (150 k). Vďaka najlepšej aerodynamike vo svojej triede má Fabia koeficient odporu vzduchu cx 0,28. V kombinácii s 50-litrovou nádržou na želanie je dojazd vyše 900 km v režime WLTP. Premiéru v automobile značky Škoda má tiež päť nových prvkov Simply Clever.
Cena by mohla štartovať pod 14 000 eurami
Nová Fabia prvýkrát ponúka asistovanú jazdu 2.0, ktorá poskytuje automatickú podporu pozdĺžneho a priečneho riadenia vozidla v spolupráci s adaptívnym tempomatom, ďalej automatické parkovanie a asistenta pre manévrovanie. Pomocou zabudovanej karty ESIM je vozidlo vždy on-line, čo umožňuje príjem internetového rádia alebo prístup k mobilným on-line službám Škoda Connect alebo k novým aplikáciám infotainmentu. Vďaka bezdrôtovej technológii SmartLink je možné pripojiť smartfóny.
Podľa informácií portálu AutoBild by cena novej Fabie mala štartovať pod 14 000 eurami na viacerých európskych trhoch. Zároveň si na novú Fabiu Combi ešte počkáme. Odhalená bude niekedy okolo roku 2023 až 2024.
Škoda v súčasnosti vyrába desať modelových radov a vlani dodala zákazníkom viac ako milión vozidiel.