Automobilka Škoda Auto chce podľa odborov od tohto roka do roku 2023 znížiť počet zamestnancov o päť percent, teda asi o 3 000 ľudí. Zastavil sa už napríklad nábor nepriameho personálu, a to najmä mimo výrobnej oblasti. Uviedol to týždenník Škodovácký odborár. Automobilka uviedla, že počas tohto roka bude schopná znížiť počet zamestnancov o dve percentá prirodzenou cestou, napríklad odchody zamestnancov do penzie alebo prirodzenou fluktuáciou, teda bez výpovedí.

Odbory so znižovaním počtu zamestnancov nesúhlasia a chcú znížiť päťpercentné krátenie personálu na minimum. Škoda Auto zamestnáva takmer 39-tisíc ľudí, z toho v Česku asi 34-tisíc. Ide o kmeňových zamestnancov, okrem nich v automobilke pracujú aj agentúrni pracovníci. „Odborová organizácia tento postup kritizuje, je totiž nutné nielen podať informáciu, ale celý projekt prerokovať," uviedol dnes týždenník. Odbory KOVO takisto nesúhlasia s päťpercentným znižovaním počtov pracovníkov, chcú dosiahnuť znižovanie stavov len na nutné minimum.

Škoda Enyaq iV.
Neprehliadnite

Elektrická Škoda sa už vyrába. Jej technológie favorizujú český podnik

„Automobilový priemysel sa nachádza vo fáze transformačného procesu, ktorý masívne urýchli tiež Zelená dohoda pre Európu a razantné digitalizácie automobilov. Nasledujúce jeden až dva roky rozhodnú o dlhodobej konkurencieschopnosti spoločnosti Škoda Auto," povedal ČTK vedúci komunikácie podniku Tomáš Kotera.

Za minulý rok automobilka znížila náklady o 550 miliónov eur. „Tento rok budeme schopní stav personálu v našej administratíve znížiť o dve percentá vďaka vývoju demografickej krivky a prirodzenej fluktuácii. Našim cieľom je to dosiahnuť bez výpovedí z organizačných dôvodov," uviedol Kotera. Všetky kroky firma prerokúva s odbormi. Počty zamestnancov sa majú podľa Kotěra znižovať v administratíve, nie vo výrobe.

Výrobná linka v Mladej Boleslavi
Neprehliadnite

Šéf Škoda Auto je rád, že sa výroba Superbu presunie na Slovensko

Vedenie firmy by podľa odborov znížením počtu pracovníkov ohrozilo projekty Škody. Odbory upozorňujú, že pokiaľ bude znižovanie počtu zamestnancov pokračovať, vytvorí sa takzvaný projekt solidarity, keď pracovníci vo výrobe budú napríklad odmietať rôzne modely pracovného času, ako je 17smenný a 18smenný systém či ďalšie formy flexibilnej práce, vrátane hromadných nadčasov.

Prevádzku v Škode medzitým komplikuje pandémia koronavírusu. „Riešenie firma našla tak, že núti agentúrnych zamestnancov, aby po nočnej pokračovali na rannú smenu a nahradili tak chýbajúcich pracovníkov. Podotýkame, že toto je ten najhorší hazard s ľudským zdravím," doplnili odborári.

Výroba modelu Škoda Superb
Neprehliadnite

Popri Volkswagene sa rozrastie aj Škoda. Dočká sa zrejme aj nového modelu

Agentúrni zamestnanci musia podľa odborov po nočnej smene čakať, až sa zistí, koľko ľudí sa nedostavilo do práce, a potom sú podľa potreby posielaní na ďalšiu smenu. Odbory to kritizujú. „Takto zneužívať bezbrannosť pracovníkov, závislých na tejto prekérnej forme zamestnania a obživy, je nedôstojné nielen v rámci firmy Škoda, ale aj celom koncernu Volkswagen," uviedol Škodovácký odborár.

Škoda tvrdenia odborov popiera. „Všetky nadčasy sú vždy na dobrovoľnej báze. Aktuálne s prihliadnutím na súčasnú situáciu, možnosť práce nadčas vo firme po dohode s Odbormi KOVO hromadne nevyužívame," povedala ČTK hovorkyňa automobilky Martina Gillichová.

Škoda Auto vlani dodala celosvetovo cez jeden milión áut. Prevádzkuje tri výrobné závody v Českej republike, vyrába v Číne, Rusku, na Slovensku a v Indii, väčšinou prostredníctvom koncernového partnerstva, ďalej na Ukrajine a v Kazachstane v spolupráci s lokálnymi partnermi. Je aktívny na viac ako 100 trhoch.