Kríza výroby v spoločnosti Škoda Auto si vyberá personálnu daň. Automobilka od 18. októbra až do konca roka výrazne obmedzí či úplne zastaví produkciu vo všetkých troch českých závodoch. To podľa súčasných informácií odborov vyvolá veľké sťahovanie zamestnancov vo firme.
Pre mnohých z nich by spoločnosť inak nemala využitie. V novembri preto začne vo väčšej miere presúvať ľudí na iné pozície. Zamestnanci sa obávajú prepúšťania. Informoval o tom server e15.cz.
„V motoristickom žargóne sa tomu hovorí asi takto: „Spiatočku dávať nebudeme, ale preradíme na nižšiu rýchlosť, ktorá je však plná sily," píšu odbory vo firemnom týždenníku Škodovácký odborář.
Obmedzenie výroby
V tomto týždni sa v závodoch v Mladej Boleslavi a v Kvasinách nevyrábali autá v pondelok a utorok. V budúcom týždni sa v českých závodoch automobilky nebude podľa odborov vyrábať až na výnimky prakticky celý týždeň. Spoločnosť chce pozastavenú produkciu v závodoch využiť na firemnú inventúru a okrem toho na dokončovanie desaťtisícov rozpracovaných áut, ktoré v súčasnosti stoja na odstavných parkoviskách.
Obmedzovania výroby až do konca roka sa obávajú zamestnanci, ktorí majú strach, že pre nich nebude mať firma prácu. Škoda zamestnáva v Česku viac než 35-tisíc ľudí a priemerná hrubá mzda vo firme prekračuje 50-tisíc Kč (1968 eur) mesačne.
Zamestnanci budú pracovať naďalej
Podľa odborov sa v automobilke od 1. novembra chystajú veľké personálne zmeny. Podľa odborárskeho predáka firmy Jaroslava Povšíka bude od novembra pripravená takzvaná redukovaná norma obsluhy. Spoločnosť chce maximálne využiť prirodzenú fluktuáciu kmeňových aj agentúrnych zamestnancov.
Na uvoľnené miesta sa tak napríklad presunú zamestnanci, pre ktorých automobilka v ich pôvodnej pozícii nemá prácu.
Zamestnanci, pre ktorých nebude v automobilke využitie, budú zaradení do takzvaných previsových stredísk, ktoré budú vymýšľať, akú prácu im prideliť. Firma okrem toho obmedzí aj nadčasy.
Problémy Škody Auto však majú vplyv aj na mnohé dodávateľské spoločnosti. Firma Kasko zo Slavkova, ktorá vyrába plastové diely predovšetkým pre automobilový priemysel, musela na dva týždne zastaviť výrobu a niektorých zamestnancov nechávať doma za 60 percent mzdy. Aj samotná Škodovka necháva časť zamestnancov doma a vypláca im 80 percent mzdy.