Letná odstávka výroby v automobilke Škoda Auto začne skôr, ako sa počítalo. Ešte pred dovolenkou, ktorá je naplánovaná na prvé dva týždne v auguste, sa zruší v troch českých závodoch rad ďalších zmien.

Dôvodom je predovšetkým nedostatok dielov, uviedol vo štvrtok týždenník Škodovácky odborár a informáciu priniesol aj server echo24.cz. Okrem toho firma potrebuje uvoľniť haly pre plánovanú údržbu.

Odstávka výroby v Mladej Boleslavi je vo väčšine prevádzok naplánovaná na budúci týždeň v stredu večer, rovnako tak aj v závode v Kvasinách. Zmeny sa v poslednom júlovom týždni rušia aj vo Vrchlabí.

Nečakanú dvojtýždňovú odstávku mala firma aj na prelome júna a júla pre nedostatok  čipov, ktoré automobilka používa do palubnej elektroniky. Škoda rušila niektoré zmeny vo výrobe aj predtým.

„Na všetky zrušené zmeny nad rámec termínu hromadnej dovolenky Odbory KOVO vyjednali prekážku na strane zamestnávateľa s náhradou mzdy vo výške 85 percent priemernej mzdy,“ uviedol predseda podnikovej rady Jaroslav Povšík.

Do priemernej mzdy sa započítavajú napríklad aj mimoriadne ročné bonusy.

Výrobu vozidiel v Mladej Boleslavi a Kvasinách začne po hromadnej dovolenke nočná zmena z nedele na pondelok 16. augusta. Odbory počítajú s tým, že v niektorých prevádzkach bude naďalej obmedzená výroba.

topauto
Neprehliadnite

Top v automotive: Škoda plánuje novinky aj ruší výrobu a v Trnave získali elektromobily

Problém s čipmi

Problém s čipmi nemá len Škoda Auto, ale všetky svetové automobilky. Dopyt po čipoch prevyšuje ponuku, výrobu čipov skomplikovali napríklad zimná snehová búrka v Texase či pandémia koronavírusu.

Škoda Auto vlani dodala celosvetovo cez jeden milión áut. Prevádzkuje tri výrobné závody v Českej republike, vyrába aj na Slovensku, v Číne, Rusku či Indii. Je aktívna na viac ako 100 trhoch.

Aj na budúci rok

Ako už trend.sk informoval, celosvetový nedostatok čipov bude podľa šéfa automobilky Stellantis Carlosa Tavaresa pretrvávať aj v roku 2022. Neeviduje totiž dostatok signálov, že ázijskí výrobcovia zvyšujú produkciu čipov, ktoré budú smerovať do západných krajín.

Nedostatok čipov prinútil viaceré automobilky niekoľkokrát odstaviť výrobu, čo viedlo k nedostatku nových áut na trhu. Zvýšil sa dopyt a s ním aj ceny vozidiel. Ako informovala spoločnosť Kelley Blue Book, v USA sa priemerná cena nového auta zvýšila v júni na rekordných viac než 42-tisíc dolárov (35 678 eur).

Stellantis je štvrtým najväčším výrobcom automobilov na svete. Firma vznikla v januári spojením americko-talianskeho výrobcu Fiat Chrysler a francúzskej spoločnosti PSA.

KK28 Auburn Hills - Na snímke logo automobilového koncernu Stellantis pred budovou technologického centra Chrysler 19. januára 2021 v americkom meste Auburn Hills. Automobilový koncern Stellantis, ktorý vzišiel z fúzie automobiliek Fiat Chrysler a PSA, po úspešnom debute na parížskej a milánskej burze zaznamenal aj úspech počas svojho prvého dňa na newyorskej burze. Podľa spravodajskej stanice CNBC akcie v utorok 19. januára poskočili o vyše 11 %. FOTO TASR/AP
The Stellantis sign is seen outside
Neprehliadnite

Stellantis predpokladá, že nedostatok čipov bude problémom aj v budúcom roku