MIBA si postavila kritériá na novú manipulačnú techniku. Prezentuje ich jej generálny riaditeľ Marek Barina:

„Potrebovali sme v našich prevádzkach znížiť hlučnosť a znížiť produkciu škodlivých emisií. Zároveň sme si stanovili striktné požiadavky na výkon nových vozíkov, minimálnu prejazdovú výšku, nosnosť a zdvih. To všetko by mala samozrejme zastrešiť priaznivá cena. Produkcia MIBA je súčasťou špičkových aplikácii našich zákazníkov, ktorí sú lídrami vo svojich trhových segmentoch, preto sme si nemohli dovoliť polovičné riešenia.“

Nepríjemné emisie

Silným motivačným prvkom celého projektu bola požiadavka, ktorú priniesol sám život – znížiť zaťaženie pracovného prostredia výfukovými plynmi motorov manipulačných vozíkov. Inak povedané – vytvoriť zamestnancom lepšie pracovné podmienky a menej zaťažovať ekosystém.  Na margo tejto témy manažérka logistiky MIBA  Alena Polcsáková hovorí: „Merania, ktoré sme vykonali vo výrobnej hale a sklade, nútili konať. Ovzdušie v halách kontaminované emisiami plynových vozíkov nielenže sťažovalo pracovné podmienky, ale zvyšovalo aj náchylnosť vyrábaných materiálov ku korózii. Pritom následné prepracovanie dielcov poškodených koróziou sa premietalo do ratu nákladov výroby.“

Verdikt v prospech Jungheinrich

V rámci tendru MIBA dlhodobo testovala vysokozdvižné vozíky viacerých značiek. „V prospech Jungheinrich nakoniec rozhodol nie jeden ale viacero faktorov. Táto spoločnosť pripravila ponuku bezemisnej manipulačnej techniky na elektrický pohon, ktorá vyhovela po každej stránke včítane požadovaného výkonu a systémového zázemia. Silným tromfom v prospech Jungheinrich boli aj výhodné podmienky jej servisu,“ dôvodí A. Polcsáková.

V skladoch MIBA zavládla elektromobilita

Zdroj: Maňo Štrauch

Namiesto prestojov nonstop

Rozhodnutiu MIBA predchádzala zo strany Jungheinrich hĺbková analýza problematiky. Jeho experti postupne hodnotili podmienky nasadenia techniky pracovisko po pracovisku a testovali možnosti zlučovania činností manipulačnej techniky a konečnej optimalizácie jej počtu. O výsledku už hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Jungheinrich Miroslav Vajda: „Podarilo sa nám znížiť počet vozíkov o 15%. Nie však oproti pôvodnému stavu ale v porovnaní so zadaním tendra. Zároveň sme presvedčili zákazníka, aby tender ďalej pokračoval s predpokladom využitia výlučne elektrických verzií vozíkov.“ MIBA zas vyšla tomuto zámeru v ústrety štúdiou nabíjacích miestností. Ku každému vozíku totiž patria dve batérie, z nich jedna je zabudovaná vo vozíku a druhá sa nabíja. Potom stačí akumulátory vymeniť a vozíky môžu pracovať nonstop.  
V konečnom dôsledku Jungheinrich dodal do MIBA 33 kusov manipulačnej techniky včítane čelných vozíkov s nosnosťou 2 500 až 5 000 kg, ručne vedených vozíkov, vozíkov s kráčajúcou obsluhou a ťahača s vagónmi.

Servis ako na zavolanie

Nebolo to však len o dodávke techniky. „V MIBA sme aplikovali systém riadenia flotily Jungheinrich ISM, ktorý umožňuje sledovať efektívnosť nasadenia techniky, ale aj identifikovať príčiny prípadných kolízií a nehôd,“ prízvukuje M. Vajda a pokračuje: „MIBA poskytujeme plný servis a kompletné poistenie po celý rok včítane výmeny pneumatík.“ Keď sa pýtame, ako to funguje v praxi, A. Polcsáková odpovedá: „Zavoláme a do dvanástich hodín je tu servisman. Ak je technika poškodená, Jungheinrich nám na preklenutie času opravy poskytuje náhradný vozík. Ešte sa nestalo, že by sme zaznamenali výpadok v logistike kvôli oneskorenému servisu.“
K tomu M. Vajda na záver s úsmevom dodáva: „Taký je výsledok, keď v skladoch zavládne elektromobilita.“

V skladoch MIBA zavládla elektromobilita

Zdroj: Maňo Štrauch

Efekty projektu

  • vyšší výkon
  • pokles emisií na nulu
  • zníženie hlučnosti o 24 dB
  • zníženie počtu vozíkov o 15 %
  • zmenou plynového pohonu na elektrický desaťnásobný pokles nákladov na energie
  • znížené neplánované prestoje

Medzinárodné ocenenie

Projekt výmeny manipulačnej techniky bol natoľko úspešný, že v s ním MIBA Steeltec získala národné ocenenie v prestížnej súťaži Energy Globe Award 2014. Do tejto súťaže sa každoročne prihlási vyše tisíc projektov zo 160 krajín celého sveta.

Dodáva pre automotiv

Milba Steeltec s.r.o., Vráble patrí do skupiny Miba Friction Group s centrálou v Rakúsku. Vyrába oceľové, trecie kompozitné, molybdénové a nitridované lamely, ktoré  sú súčasťou spojok a bŕzd. Dodáva ich automobilovému priemyslu, výrobcom stavebných a poľnohospodárskych strojov, ale aj do zariadení veterných elektrární.