Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) prijala spoločnú ponuku stavebných firiem Skanska SK a.s. a Strabag, s.r.o. v tendri na výstavbu 13,4-kilometrového úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Generálna riaditeľka Skanska SK Magdaléna Dobišová potvrdila vo štvrtok pre agentúru SITA, že už dostali akceptačný list od NDS o prijatí ponuky ich združenia.
Skanska a Strabag navrhli naprojektovať a postaviť diaľnicu pri Žiline, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový úsek Višňové, za najnižšiu cenu, a to 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Predstavuje to 37,7 % z predpokladanej ceny prác vo výške 896,53 mil. eur. Diaľničiari vyhlásili spomínaný tender ešte koncom minulého roka a ponuky piatich skupín uchádzačov otvárali napokon až v treťom termíne 26. júna tohto roku.
Teraz sa bude čakať na to, či niektorý z ďalších uchádzačov v tendri bude mať výhrady k vyhodnoteniu ponúk a prípadne požiada NDS o nápravu jej rozhodnutia, alebo neskôr aj podá námietky na Úrad pre verejné obstarávanie. Ak sa tak nestane, uzavretiu tendra a podpisu zmluvy s vybraným združením by už nemalo nič brániť.
Druhú najnižšiu cenu v tendri predložilo združenie stavebných firiem Doprastav a Metrostav, ktoré chceli diaľnicu pri Žiline postaviť za 382,83 mil. eur. Taliansko-slovenské združenie Impregilo S.p.A. a Dúha navrhlo práce vykonať za 409,8 mil. eur, ďalšia taliansko-slovenská skupina INC S.p.A. - HANT BA DS za 462,23 mil. eur a rakúsko-nemecko-slovenské združenie Alpine Bau, Hochtief AG a Váhostav - SK za 474,5 mil. eur bez DPH. Priemerná cena ponúk predstavovala 413,53 mil. eur.
O vyhodnotení ponúk v tendri na stavbu diaľnice s tunelom Višňové informoval pred týždňom žilinský primátor Igor Choma, ktorý je zároveň predsedom dozornej rady NDS, na stretnutí s obyvateľmi Žiliny. Za víťaza označil spoločnosť Skanska, ktorá spoločne so Strabagom predložili najnižšiu cenu. I. Choma ďalej povedal, že so stavebnými prácami na budúcej diaľnici v okolí Žiliny by sa malo začať v marci budúceho roka.
Výstavba piatich diaľničných úsekov, vrátane D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, môže byť rozdelená na dve časti. Dôvodom je, aby mohli byť financované z terajšieho a budúceho programového obdobia čerpania eurofondov. Do konca oprávneného obdobia súčasného Operačného programu Doprava (OPD), čiže do decembra 2015, totiž nemôžu byť diaľnice ukončené v celej dĺžke. Týka sa to aj projektov výstavby úsekov D1 Hubová - Ivachnová a Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, ako aj úsekov D3 Svrčinovec - Skalité a Žilina, Strážov - Brodno.
Koncom októbra sa v Bruseli uskutočnilo rokovanie s predstaviteľmi Európskej komisie (EK), na ktorom zástupcovia ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti prezentovali päť cestných projektov a konkrétne možnosti ich rozdelenia na dve časti. "Predstavitelia EK z Generálneho direktoriátu Regio uvítali aktivity slovenského ministerstva dopravy s tým, že slovenské návrhy na fázovanie napĺňajú ich technické požiadavky," informoval vtedy agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Ilustračné foto na titulke - Ivan Fleischer