Vážení čitatelia,
Juraja Širokého dobehli staré hriechy. Český likvidátor Harvardského priemyselného holdingu, do ktorého sa pretransformovali harvardské fondy, sa domnieva, že desiatky miliónov eur neoprávnene pretiekli cez rôzne firmy a účty až na Slovensko. Príjemcom bola podľa neho Širokého kľúčová spoločnosť Druhá strategická. Na jej majetok sa preto zameral exekútor. Na okresnom súde sa zatiaľ Druhá strategická ubránila, no vyhrané ešte nemá. Pre vplyvného podnikateľa prichádzajú ťažkosti v nevhodnom čase, keď sa viaceré firmy jeho impéria otriasajú v základoch.
Ako sa líši zisk od získavania renty? Čo je to cnostné podnikanie? Prečo podnikatelia klopú na dvere vlády? Kedy je trh slobodný, kedy a prečo slobodný trh zlyháva? Kedy ste zlyhali vy? Na tieto a ďalšie otázky úprimne odpovedá americký profesor ekonómie a politických vied Michael Munger v rozhovore Skutočné podnikanie je o zisku, nie o lobingu a dobývaní renty.
Náš seriál na podporu predaja v slovenských firmách pokračuje tentoraz časťou Ako vybudovať obchodný tím. Vystupujú v ňom tentoraz viacerí skvelí obchodníci, poradcovia a kouči úspešní na slovenskom trhu. Dobrý obchodník by nemal robiť biznis iba pre peniaze, tvrdí šéf Motor-Car Bratislava Július Šabo. Takíto Žoldnieri umierajú v obchode prví. Odborníci sa zhodujú na tom, že ak chce obchodník či firma dosahovať dlhodobú ziskovosť, musia najskôr vedieť predať sami seba. Produkty a služby si už k tomu zákazník bude chcieť zobrať sám.
Súčasná vláda Roberta Fica do polčasu svojho vládnutia neurobila to, čo vzhľadom na svoj mandát mohla a mala, ale len to, čo by prospelo alebo minimálne neuškodilo jej šéfovi v snahe stať sa prezidentom. Marián Leško v článku Lebo nemôže byť prezidentom tvrdí, že krajina potrebuje premiéra, ktorého najvyššou ambíciou je správa krajiny a jej zmena k lepšiemu. „A nie takého, ktorý šéfuje vláde len preto, lebo mu jeho kariérne plány nevyšli."
Biznis z brazílskeho pralesa opozerali pred niekoľkými rokmi na surferských plážach dvaja mladí Slováci a dnes chcú produktmi z exotického ovocia acai zaplaviť celú Európu. Od roku 2009 sa rozhodli, že idú do podnikania naplno. Marketingovú stratégiu prekvapivo nepostavili na tom, že acai je zdravý, ale že je chutný. Ich biznis rastie ročne rádovo v stovkách percent.
Niekedy sa stane aj Z koníčka slušne zarábajúci žrebec. Presvedčili sa o tom dvaja východniari, ktorí majú spoločnú záľubu v pilotovaní diaľkovo ovládaných modelov. Na youtube ich zaujali jedinečné zábery nakrúcané z helikoptér so zabudovanými kamerami. Po období pokusov a omylov sa im začali ozývať záujemcovia o nasnímanie krajiny a objektov z vtáčej perspektívy. Prečítajte si, čo všetko pri tom zažívajú.
Z reklám sa môže zdať, že banky lákajú hlavne bohatých klientov. Zdrojom ich rastu v najbližších rokoch však bude segment afluentných klientov – ľudia s príjmom okolo 1 500 eur mesačne. Už nie bežní, ešte nie privátni. Bude ich pribúdať a banky im budú musieť poskytnúť adekvátnu starostlivosť, inak im ich uchmatne konkurencia.
Rakúske a talianske banky patria medzi najväčších investorov v slovenskom bankovníctve. Zároveň však majú v čase pred celoeurópskymi stres testami aj najväčšie problémy s kapitálom, a tak Európske banky pred testami čarujú. Znamená to, že slovenské dcéry, ktoré sú kapitálovo dobre vybavené a stabilné, môže preto čakať zmena majiteľov, ak matky budú potrebovať dodatočný finančný vankúš. O slabé banky totiž v súčasnosti nemajú investori záujem.
Sme radi, že nás čítate a bude nám cťou, keď TREND odporučíte alebo predplatíte aj vašim kolegom alebo známym. Predplatitelia TRENDU sú v našich očiach členmi privilegovaného klubu, výrazne šetria peniaze (namiesto 2,20 platia len 1,44 eur za číslo), majú k dispozícii úplný archív na webe, printové vydanie na stiahnutie už od stredy obeda, deň pred oficiálnym vyjdením. Takisto majú TREND vždy so sebou v iPhone, iPade alebo na tabletoch s androidom.
Ďakujeme. Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský