Kto si chodí pravidelne zabehať, neriskuje s teniskami za desať eur. Radšej staví na kvalitnú značku, i keď za päťnásobne väčšie peniaze. Vie, že v tých lacných si môže akurát tak zničiť nohy a nie zlepšovať kondičku. Jednoducho kvalitu kvôli vyšším cenám síce nekupuje každý, ale aj ona má na trhu miesto.
Rovnako ako produkty pre tých, ktorí pred dlhotrvajúcou kvalitou uprednostňujú cenu. Práve takéto jednoduché zákonitosti biznisu často nefungujú v odvetviach, ktoré sú charakteristické vysokým počtom predpisov a zneužívajú sa v politickom boji. Napríklad v potravinárstve.
Domáca legislatíva už dlho núti slovenských potravinárov vyrábať niektoré produkty kvalitnejšie, ako sa sem dovážajú z iných krajín únie. Tuzemskí potravinári potom pod diktátom vlastného štátu umierajú na krásu. Núti ich, aby sa správali tak, ako keby existoval len jeden segment spotrebiteľov. A tak ich tlačí k uvoľneniu pozícií pre konkurenciu.
Prívržencom diktátu vyšších štandardov aj za cenu spomínaných vedľajších efektov bol dlho minister Zsolt Simon. Zdá sa, že začína meniť názor, aspoň pri tuzemskej potravinovej ikone – bryndzi. Ešte vlani v lete vyhlasoval, že domácim bryndziarňam nedovolí produkovať bryndzu s menším ako polovičným podielom ovčieho syra a v žiadnom prípade nebudú môcť naskočiť na výrobu bryndze s prevahou lacnejšieho kravského syra, aká sa vozí na Slovensko z Poľska, Česka či Maďarska.
Teraz otočil. Bryndzu s prevahou tvarohu už budú môcť vyrábať aj Slováci. Lebo aj sám minister si už zobral za vlastné, že iba tak môžu cenovo konkurovať rastúcim dovozcom.
Búrenie sa malých bryndziarní, že minister takto pochováva tradičný produkt, stojí na veľmi vratkých nohách. Lebo tú pravú bryndzu s prevahou ovčieho syra môže pochovať či povzniesť iba spotrebiteľ. Slovenský minister musí dať tuzemským bryndziarňam šancu konkurovať dovozcom rovnakými zbraňami.
Zákazník, ktorému riedená bryndza chutiť nebude, si kúpi kvalitnejšiu. Paralel úspechu drahšej kvality rozhodne nie je málo. Kde už teraz na pultoch reťazcov zákazník popri slovenských keksíkoch možno nájsť aj ultra lacných konkurentov z Turecka či Rumunska? Nikde.
Iste, biznisu sa to zrejme dotkne a k istému preskupeniu dôjde. No len preto, že dôjde k jeho „znormálneniu“.
Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU č. 17.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Desať dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.