San Jose v kalifornskom Silicon Valley urobilo 18. apríla prekvapujúce rozhodnutie. Udelilo počiatočné povolenie na vývoj siete autonómnych áut, ktoré budú potrebovať svoje vlastné vyhradené cesty.
Bloomberg informuje, že systém, známy ako osobný rýchly tranzit alebo PRT, bude obsahovať elegantné štvormiestne elektrické moduly, ktoré prevážajú cestujúcich medzi medzinárodným letiskom San José Mineta a centrálnou mestskou stanicou Diridon. Tá slúži ako uzol regionálnej dopravy a možno jedného dňa bude projektom kalifornskej vysokorýchlostnej železnice. Ak všetko pôjde podľa plánu, autá pripomínajúce hranaté kupé by sa už v roku 2028 mohli stať realitou.
Mesto si v roku 2019 vyžiadalo návrhy na letiskový konektor. Úradníci dostali 21 odpovedí vrátane ponúk od spoločností vyvíjajúcich elektrické autobusy, električky a automatizované mikrobusy. Jeden prišiel aj od Boring Elona Muska, chcel kopať tunel medzi letiskom a železničnou stanicou pre samoriadiace autá, o ktorých šéf Tesla rok čo rok predpovedal, že sa blížia.
Zaujala efektívnosť
Namiesto toho mesto vybralo tím vedený vývojármi Plenary Americas a Glydways. Ide o sedemročný startup so sídlom v južnom San Franciscu. Predstaviteľov mesta zaujala efektívnosť a nízka uhlíková stopa projektu, ako aj sľúbené úspory v porovnaní s budovaním konvenčnej hromadnej dopravy. „Vzrušujúce je vziať projekt, ktorý v iných mestách stál niekoľko miliárd, napojiť ho na nové technológie a verejno-súkromné partnerstvo,“ hovorí starosta San Jose Matt Mahan. „V rozľahlom meste, ako je San José, je miestna ľahká železnica neúnosným návrhom.“
Dosiaľ sa používa len málo PRT sietí na letiskách, jedno je na letisku Heathrow v Londýne a ďalšie v Dubaji. Mark Seeger, inžinier a podnikateľ, založil Glydways v roku 2016, aby to zmenil. Letiskový konektor v San José má byť, na rozdiel od všetkých ostatných systémov hromadnej dopravy na svete, menej nákladný. Dokonca sa očakáva, že prinesie zisk. Namiesto toho, aby o druhej hodine v noci jazdili poloprázdne vlaky alebo autobusy, obojsmerné moduly Glydways, ktorých jazda bude stáť asi šesť dolárov, pôjdu iba vtedy, keď si ich cestujúci privolajú pomocou aplikácie pre smartfóny.
Podobný systém majú iba štyri percentá miest s populáciou a hustotou, vyžadujúcou systémy hromadnej dopravy, ako je metro a električky. „Ak to dokážeme zdvojnásobiť na osem percent, predstavte si, ako bude vyzerať život pre ďalších 50 až 80 miliónov ľudí.“
Vyzbieral 40 miliónov
Podobne sa o potenciáli PRT vyjadruje podporovateľ spoločnosti Glydways Vinod Khosla, ktorý je zároveň spoluzakladateľom Sun Microsystems a investor v takých spoločnostiach ako Stripe, DoorDash a OpenAI. Svoje vlastné PRT patenty previedol na startup Glydways. Doteraz preň vyzbieral 40 miliónov dolárov, pričom väčšinovým investorom bola spoločnosť Khosla Ventures.
Samojazdiace autá od spoločností ako Waymo a Cruise podľa neho len zvýšia preťaženie na bežných cestách. „Riešia individuálny problém, ale robia spoločenský problém oveľa horším,“ hovorí. „Musia tiež zvládnuť každú okolnosť vrátane kurčiat, ktoré prechádzajú cez cestu. Výrazne znižujeme problém v zložitosti a s oveľa lacnejšími vozidlami.“
Aby sa tieto sny PRT splnili, musí sa toho ešte veľa stať. Mestská rada v San Jose schválila s Plenary Americas, Glydways a ich partnermi to, čomu sa hovorí „dohoda o predbežnom vývoji“.
Glydways sa takisto uchádza o projekty v San Bernardino a Contra Costa County v Kalifornii a skúma ďalšie projekty po celom svete. Niektorí dopravní analytici neskrývajú optimizmus, že chvíľa pre PRT by mohla konečne prísť. „Plná autonómna jazda nie je pripravená na hlavný dopravný čas, napriek vyjadreniam Elona Muska, ktorým máme uveriť,“ hovorí vedúci vedec pre informatizáciu v Rand Nidhi Kalra. Návrh Glydways „môže byť malým lakmusovým papierikom, že niektoré veci sa dajú robiť inak“.