Pochmúrny výhľad európskych automobiliek vyvoláva pesimizmus aj medzi investormi. Trhové ocenenie hlavných výrobcov, ako sú BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Stellantis, Renault a Volkswagen, kleslo na rekordne nízke úrovne. Tieto spoločnosti čelia zásadným výzvam, od slabnúceho dopytu na kľúčových trhoch, akým je Čína, až po silnejúcu konkurenciu na trhu s elektrickými vozidlami, uvádza web euronews.com.

Akcie BMW sa v utorok (10. septembra) prepadli o 11,2 percenta, čo predstavuje najväčší denný pokles od marca 2020. Vo veľkej miere to spôsobil utlmený dopyt v Číne, ktorá je jedným z najdôležitejších trhov pre BMW. Akcie spoločnosti sa teraz obchodujú za iba štvornásobok odhadovaných 12-mesačných ziskov.

Päť zo šiestich hlavných európskych výrobcov áut zaznamenalo v roku 2023 prudký prepad cien akcií, pričom Stellantis a BMW mali najväčšie straty. Prišli o viac ako 30 percent trhovej hodnoty. Výnimkou je Renault, ktorý zaznamenal trojpercentný nárast od začiatku roka, hoci jeho ocenenie zostáva slabé v súlade so zvyškom sektora. Porsche je jediná spoločnosť, ktorá má dvojciferný pomer ceny k zisku, hoci aj ten je pod historickým priemerom.

Volkswagen, ktorý nedávno znížil výrobu v Nemecku, sa teraz obchoduje za iba trojnásobok očakávaných ziskov, čo je najnižšia hodnota v jeho histórii.

Trhová hodnota šiestich najväčších európskych výrobcov áut dosahuje približne 260 miliárd eur, čo je menej ako polovica hodnoty Tesly. Európa totiž zápasí s makroekonomickými neistotami a tvrdou konkurenciou z Ázie. Predaje nových áut v celej Európe takisto klesajú.

Car,Detailing,Series,:,Closeup,Of,Hand,Coating,Black,Car
Neprehliadnite

Pýcha nemeckého priemyslu najväčšiu európsku ekonomiku teraz zaťažuje

Podľa analytika z Goldman Sachs Georgea Galliersa zaznamenali predaje na hlavných trhoch ako Francúzsko, Nemecko, Taliansko a Španielsko v auguste dvojciferný medziročný pokles. Ročná miera predajov pre tieto štyri krajiny klesla o 16,7 percenta.

Nádej kedysi prinášali elektromobily, no aj oni teraz čelia problémom v dôsledku vysokých nákupných cien a rýchlejšej amortizácie v porovnaní s tradičnými vozidlami so spaľovacími motormi. Cena elektrických vozidiel zostáva približne o 20 percent vyššia ako pri ich tradičných spaľovacích konkurentoch na hlavných trhoch ako Nemecko a Francúzsko.

Index Stoxx 600 Autos & Parts, ktorý zahŕňa európske automobilové spoločnosti a ich dodávateľov, je druhým najmenej výkonným subsektorom v Európe po ťažobnom priemysle. Od vrcholu v apríli sa prepadol o 24 percent a tento týždeň dosiahol 10-mesačné minimum.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Investori sa zbavujú rizikových aktív. Bitcoinové ETF stratili 1,2 miliardy dolárov