Séria škandálov v americkej strojárskej spoločnosti Boeing vyvolala personálne otrasy. Do konca roka z funkcie odstúpi generálny riaditeľ David Calhoun, výmena ale čaká aj ďalších manažérov.

Rozhodnutie je súčasťou rozsiahlych zmien, ku ktorým výrobca lietadiel pristúpil po januárovom incidente, keď sa jednému z lietadiel 737 MAX za letu odtrhol panel, ktorý v trupe zaslepuje otvor pre ďalší núdzový východ. Boeing o tom informoval v tlačovej správe.

V rámci ďalších zmien prezident a generálny riaditeľ divízie komerčných lietadiel Stan Deal odchádza s okamžitou platnosťou do dôchodku a na jeho miesto nastupuje Stephanie Popeová, súčasná prevádzková riaditeľka firmy. Predseda správnej rady Larry Kellner potom na valnom zhromaždení akcionárov v máji rezignuje a opustí správnu radu. Vo funkcii ho nahradí Steve Mollenkopf.

Calhoun je pod tlakom od incidentu z 5. januára, keď sa lietadlu spoločnosti Alaska Airlines vo vzduchu odtrhla časť trupu. Firma čelí prísnej kontrole zo strany regulátorov a po incidente výrazne obmedzila výrobu. Nedávny audit výroby lietadiel 737 MAX u Boeingu a jeho dodávateľa Spirit AeroSystems podľa amerického Federálneho úradu pre letectvo zistil niekoľko prípadov, keď firmy nedodržali požiadavky na kontrolu kvality výroby.

Calhoun bol do funkcie menovaný koncom roka 2019 a vedenia sa ujal začiatkom roka 2020. Jeho predchodca Dennis Muilenburg bol odvolaný kvôli postupu pri riešení následkov dvoch smrteľných havárií lietadiel 737 MAX. Calhoun mesiace sľuboval investorom, leteckým spoločnostiam a širokej verejnosti, že Boeing dostane problémy s kvalitou pod kontrolu.

Akcie Boeingu po oznámení zmien vo vedení výrazne spevnili. Pred oficiálnym začiatkom obchodovania na burze v New Yorku si pripisovali asi štyri percentá.

Riaditelia leteckých spoločností začali plánovať stretnutia s predstaviteľmi Boeingu, aby vyjadrili nespokojnosť s nedostatočnou kontrolou kvality výroby a nižšou produkciou lietadiel 737 MAX. Európsky konkurent Airbus tiež nedávno získal objednávku na 65 lietadiel od dvoch dôležitých ázijských klientov Boeingu, čo niektorí považujú za prejav obáv o kvalitu a rýchlosť výroby v Boeingu.

V rokoch 2018 a 2019 pri dvoch vážnych nehodách lietadiel Boeing 737 MAX zahynulo spolu 346 ľudí. Lietadlá potom boli z rozhodnutia úradov v celom svete na viac ako rok a pol odstavené z prevádzky.

Ďalšie dôležité správy

Boeing Reports Earnings As Concerns Over Airplane Safety Continue
Neprehliadnite

Boeing doplatil na naháňanie zisku. Po Tesle je druhou najhoršou firmou v indexe S&P 500