Nie je prekvapením, že dôvera spotrebiteľov v leteckú dopravu v posledných mesiacoch klesla. Od januára totiž letecké firmy zažili sériu hrozivých incidentov vrátane kolízie na pristávacej dráhe, vypadnutia dverí trupu či kolies počas letu a turbulencie, ktorá si vyžiadala jednu obeť a vyše stovky zranených.

Podľa prieskumu z júna 2024 od analytickej spoločnosti Quantum Metric vyše polovica Američanov priznala, že tieto udalosti ovplyvnili spôsob, akým sa pri kupovaní lístkov rozhodujú. Takmer štvrtina navyše plánuje do konca roka obmedziť cestovanie lietadlom a 20 percent respondentov si začalo hľadať viac informácií o modeloch lietadiel, ktorými by mohli letieť.

Bloomberg vyspovedal štyroch odborníkov z odvetvia, ktorí sa vyjadrili k súčasnému stavu leteckej dopravy a poskytli pár tipov, ako možno počas cestovania zvýšiť svoju bezpečnosť:

Pripútajte sa a dôverujte pilotovi

Bývalý pilot John Cox zdôraznil, že v roku 2023 sa vo svete uskutočnilo celkovo 35 miliónov komerčných letov, pričom všetky prebehli bez jediného smrteľného úrazu či dokonca nehody. Práve štatistická vzácnosť incidentov je dôvodom, prečo o nich médiá toľko píšu.

Ako pilot musel Cox vyriešiť viaceré náročné situácie vrátane lietania v nepriaznivom počasí, problémov s motormi, pristátia v snehovej búrke či haprujúcej hydrauliky. Pasažierov ale vždy úspešne dopravil do cieľa. Často bez toho, aby vedeli, že počas letu nastal nejaký problém. „Dôverujte pilotom a vždy sa pripútajte, dokonca aj vtedy, keď si idete zdriemnuť,“ odkázal Cox.

Netrápte sa modelmi lietadiel

Podľa Hassana Shahidiho, generálneho riaditeľa neziskovej organizácie Flight Safety Foundation, nemá zmysel vyberať si lety na základe konkrétnych modelov, ktoré sa človeku zdajú bezpečnejšie. Väčšina lietadiel, ktoré dnes lietajú, je v prevádzke už roky a bez akýchkoľvek problémov, dodal.

Cestujúci navyše nemajú výber lietadiel pre daný let ako ovplyvniť. Môže sa totiž pokojne stať, že si zákazník kúpi lístok na konkrétny spoj, no letecká spoločnosť sa na základe dopytu rozhodne na poslednú chvíľu vymeniť uvedený model za iný.

Nezabúdajte na celý kontext

Bývalý člen americkej Národnej rady pre bezpečnosť dopravy John Goglia si nemyslí, že by sa kvalita lietadiel zhoršovala. Problém je skôr v tom, že tejto téme začínajú médiá venovať viac pozornosti než v minulosti. Úplne nové lietadlá potrebovali podľa neho pred prvým letom vždy trochu „doladiť“. Aj Goglia je zástancom bezpečnostných pásov, ktoré cestujúcim odporúča mať zapnuté počas celého trvania letu.

Kolektívna snaha

Novinárka Kathryn Creedy je presvedčená, že za nedávne incidenty môže viacero faktorov. Ide najmä o chýbajúcu pracovnú silu, slabé financovanie, nedostatočnú podporu pilotov odchádzajúcich do dôchodku či „nedbanlivý prístup Boeingu k bezpečnosti“.

Tieto výzvy sa našťastie spoločnými silami snaží vyriešiť celé letecké odvetvie. Vďaka tomu sa podľa nej zákazníci nemusia ničoho obávať. Dodala, že samotní cestujúci môžu k zvýšeniu bezpečnosti prispieť tým, že sa budú dožadovať vyvodenia spravodlivosti.

Ďalšie dôležité správy

American Airlines.
Neprehliadnite

Investori stávkujú proti leteckým spoločnostiam napriek rozmachu cestovania