Európu čaká desať rokov ekonomickej stagnácie, zatiaľ čo Amerika by sa mala pripraviť na nárast chudobnej vrstvy obyvateľov závislých na štátnych dávkach. Nepríjemnú predpoveď vyslovil v rozhovore pre agentúru Bloomberg generálny riaditeľ holandsko-britskej spoločnosti Unilever Paul Polman.
"Pomalý hospodársky rast čaká Európu počas najmenej desiatich rokov, nepredpokladám, že sa to zlepší," povedal P. Polman. "Pre prospech Európy dúfam, že sa mýlim, no aj tak by bolo lepšie to vziať ako náš východiskový bod. Kľúčové je neprehliadať realitu," dodal.
Problém Spojených štátov zas vidí šéf firmy v klesajúcej spotrebiteľskej dôvere. Oživenie najväčšej svetovej ekonomiky bude podľa neho pomalé, rast hrubého domáceho produktu vo výške dvoch percent ročne označil za optimistický scenár. Upozornil však najmä na 46 miliónov Američanov, ktorí sú odkázaní na kúpu základných potravín za štátne dávky.
Spoločnosť, ktorá vyrába majonézy Hellmann's či čaje Lipton, varovala pred nelichotivou situáciou na starom kontinente už v auguste. 'Návratu chudoby do Európy' prispôsobila aj svoju predajnú stratégiu a ohlásila prechod k menším baleniam a uprednostňovaniu lacnejších produktov, ktoré fungujú v rozvojových krajinách. "Unilever ponúkol v Grécku lacnejšie produkty, aby vyhovel potrebám chudobnejších spotrebiteľov," ukazuje na príklade finančný riaditeľ firmy Jean-Marc Huet.
A nová stratégia sa zrejme v Európe osvedčila. Nárast tržieb firmy v treťom kvartáli prekonal aj očakávania analytikov, dosiahli 0,9 percenta oproti viac ako dvojpercentnej strate v druhom štvrťroku. Najväčšie tržby Unilever generuje na rozvíjajúcich sa trhoch, akými sú Čína, Indonézia či Brazília. Tvoria až 55 percent z 50 miliárd, ktoré celosvetovo utŕži. V Európe je to približne 25 percent a v USA len približne 16 percent.
Akcie spoločnosti narástli v tomto roku o jedenásť percent, hlavnému konkurentovi firme Nestlé sa však darí ešte lepšie, keď si prilepšila o 13 percent.
Zdroj: SITA / AP
Generálny riaditeľ Unileveru Paul Polman
Ilustračné foto - SITA / AP