Scania vytvorí spolu s berlínskym logistickým startupom Sennder spoločný podnik Juna, od ktorého si dopravcovia budú môcť prenajímať elektrické nákladné autá na konkrétne zákazky namiesto toho, aby si ich od nej museli kúpiť, píšu Financial Times.
Zmierňovanie obchodného rizika
Švédska automobilka chce podporiť dopyt po ťažkých elektrických vozidlách v Európe, ktorý je nižší, než mnoho výrobcov kamiónov očakávalo. Sčasti za to môžu vysoké ceny a pomalé rozširovanie nabíjacej infraštruktúry pre elektrické nákladné autá.
Obidve spoločnosti sa do Juny zaviazali investovať 1,5 miliardy eur v priebehu nasledujúcich šiestich rokov. Scania, ktorú vlastní Volkswagen, predpokladá, že Juna bude do roku 2030 zodpovedná za desať percent z 50-tisíc predpokladaných ročných predajov elektrických kamiónov. Spoločný podnik plánuje mať do roku 2024 vo vozovom parku sto vozidiel.
Gustaf Sundell, člen správnej rady spoločnosti Scania zodpovedný za nové obchodné iniciatívy, dodal, že približne 70 percent prepravcov v Európe sú malé spoločnosti s menej než desiatimi kamiónmi vo vozovom parku. Juna im chce pomôcť odstrániť časť obchodného rizika spojeného s prechodom na elektrické vozidlá.
Dojazd nie je problém
Kamióny sú v Európe zodpovedné za viac než dve tretiny emisií oxidu uhličitého z dopravy. Napriek predpisom EÚ, ktoré zvýšia náklady na emisie, začalo len málo prepravných skupín prechádzať z kamiónov poháňaných plynom či naftou na batériové modely. V auguste bolo na nemeckých cestách len 400 elektrických kamiónov z 800-tisíc.
Generálny riaditeľ Sennderu David Nothacker dodal, že ťažké elektrické vozidlá sú stále „dva- až trikrát“ drahšie než naftové kamióny. Najvýkonnejší batériami poháňaný elektrický kamión od Scanie má dojazd 350 kilometrov pri úplnom nabití. V roku 2024 automobilka plánuje predstaviť model s dojazdom 400 kilometrov. Niektoré naftové kamióny pritom na jedno tankovanie dokážu prejsť vyše tritisíc kilometrov.
Sundell si nemyslí, že by bol kratší dojazd elektrických kamiónov problémom. Podľa neho je skvele kompatibilný s európskou legislatívou, ktorá stanovuje, že šoféri nákladných áut si musia po štyroch a pol hodinách jazdy dať 45-minútovú prestávku. Dojazd na 350 kilometrov akurát vystačí na 4,5-hodinovú jazdu. „Vozidlo potom môžete 45 minút dobíjať a pokračovať v ceste,“ dodal Nothacker.