Vládna Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) chce viac podporovať expanziu firiem, ktoré už rozbehli svoje aktivity na Slovensku. Spúšťa preto program starostlivosti o etablovaných investorov, v rámci ktorého im ponúka rôzne asistenčné služby. Zo zásobníka projektov SARIO tvoria potenciálne investície zabehnutých firiem približne tretinu a ich podiel by mal rásť.

„Máme obrovský potenciál v oblasti etablovaných investorov. Starostlivosť o nich by mala mať rovnakú váhu ako snaha o pritiahnutie nových investícií,“ povedal minister hospodárstva Juraj Miškov (SaS), ktorý dnes novinárom predstavil projekt „corporate development“ spoločne so šéfom SARIO Róbertom Šimončičom.

Investičný potenciál etablovaných spoločností podľa J. Miškova dokumentuje príklad susedného Česka, kde približne 70 percent investícií z posledného obdobia pochádza práve od tohto typu firiem.

V rámci poinvestičnej starostlivosti ponúka SARIO operatívnu podporu napríklad pri vybavovaní pracovných povolení či riešení agendy s vládou alebo miestnou správou. Asistovať zabehnutým firmám chce aj pri príprave a realizácii expanzie alebo posilňovaní ich konkurencieschopnosti prostredníctvom workshopov alebo tréningov. Do okruhu poskytovaných služieb patrí tiež podpora spolupráce s univerzitami a podpora inovačných a výskumno-vývojových aktivít.

Agentúra SARIO mala ku koncu júla rozpracovaných viac ako stovku investičných zámerov v celkovej hodnote 3,5 miliardy eur s výhľadom vytvorenia 20 až 24-tisíc nových pracovných miest. Podľa R. Šimončiča chce prioritne podporovať firmy s výskumným a vývojovým potenciálom, najmä v oblasti informačných technológií.

Dôležitosť vytvárania priaznivého prostredia pre firmy s vyššou pridanou hodnotou zdôrazňoval aj generálny riaditeľ spoločnosti Hewlett-Packard (HP) Slovakia Martin Kubala. Firma na Slovensku prevádzkuje tri operačné centrá na podporu zákazníkov v Európe, Afrike a na Blízkom východe, v ktorých zamestnáva takmer dve tisícky odborníkov. „Slovensko sa stáva v oblasti IT veľmi významnou krajinou, nie je však už lacná,“ poznamenal M. Kubala. Slovenským centrám HP podľa neho konkurujú v nákladoch lokality ako India, Filipíny, Kostarika či Maroko.

Ilustračné foto na titulke - Vladimír Benko