Príjmy miestnych samospráv vďaka zvyšovaniu dane z nehnuteľností v posledných rokoch rástli, čo prispelo k ochrane pred ich znehodnocovaním hlavne vplyvom inflácie. Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR sa aktuálnou kontrolou zameral na analýzu príjmov magistrátov hlavného mesta Bratislavy a Košíc a ďalších 18 okresných miest v období rokov 2019 až 2023, informuje Daniela Bolech Dobáková, hovorkyňa NKÚ.

Príjmy z daní z nehnuteľností kontrolovaných samospráv dosiahli v minulom roku 122 miliónov eur, čo je v porovnaní s rokom 2019 v priemere o 44,5 percenta viac. Všetky obce na Slovensku dosiahli podľa údajov Datacentra vlani príjem z daní z nehnuteľností na úrovni bezmála 497 miliónov. „Napriek tomu majú samosprávy rezervy pri získavaní príjmov do rozpočtov, čo sa výrazne prejavuje nielen v ich nedostatočnom investovaní do obnovy majetku, ale taktiež v obmedzovaní plnenia si základných povinností voči obyvateľom. Ide napríklad o zabezpečenie čistoty, poriadku, kosenie trávy, podporu sociálnych či kultúrnych projektov. Pri preverovaných mestách identifikovali národní kontrolóri zároveň problém spojený s nedostatočným vymáhaním daňových nedoplatkov, pričom len na dani z nehnuteľností sa v závere roka 2022 dostali pohľadávky až na úroveň 24 miliónov eur,“ zhrnul závery celoslovenskej prierezovej akcie šéf národných kontrolórov Ľubomír Andrassy a poukázal na to, že práve efektívnejšie vymáhanie nedoplatkov by mohlo prispieť k tomu, aby samosprávy dostali do mestskej kasy viac peňazí.

NKU
Zdroj: NKÚ / Lukáš Jasenec

Dostatočné príjmy samosprávy sú nevyhnutné na to, aby dokázala zabezpečovať financovanie akýchkoľvek jej aktivít, ktoré sú hradené z obecného či mestského rozpočtu. Najvyššou položkou daňových príjmov, ktorú miestna samospráva vie ovplyvniť svojou činnosťou, je práve príjem z dane z nehnuteľností. Kontrolované mestá (pozri zoznam) v sledovanom období aktívne a diferencovane upravovali jednotlivé sadzby dane z nehnuteľností, čo prispelo k nárastu ich vlastných príjmov. Kontrola národnej autority pre oblasť externej kontroly potvrdila, že vývoj príjmov z miestnych daní a poplatkov bol dynamický ako pri príjmoch, ktoré boli poukazované samospráve z podielových daní zo štátneho rozpočtu (pozri tabuľku). Zákonom stanovený rámec správy dane z nehnuteľností podľa kontrolórov zjednodušoval vzájomné porovnávanie jednotlivých samospráv medzi sebou navzájom a prispieval k lepšiemu zdieľaniu dobrej praxe.

V roku 2019 získali kontrolované mestá do svojich rozpočtov viac ako 84 miliónov z daní z nehnuteľností, v roku 2023 to bolo už bezmála 122 miliónov eur. Kým napríklad v Revúcej išlo o pokles týchto príjmov o 13,5 percenta, v Partizánskom narástli až o 119 percent. „Z nášho pohľadu je napríklad mesto Revúca príkladom samosprávy, ktorá nedostatočne využíva možnosti pre generovanie vlastných finančných zdrojov. Je zároveň jediným z kontrolovaných miest, v ktorom sa za ostatné štyri roky daň z nehnuteľnosti, ale aj príjmy z prenájmu mestského majetku znížili. Na druhej strane sa vedenie revúckej radnice snaží nahradiť výpadok príjmov výmenou akcií vodárenskej spoločnosti za neisté výnosy z dlhopisov. Týmto krokom sa pritom mesto zbavuje nielen kontroly nad strategickou spoločnosťou, ale nepriamo i originálnej zodpovednosti za zabezpečenie dodávok pitnej vody svojim obyvateľom,“ priblížil rozpočtové riziká na úrovni revúckej samosprávy predseda národných kontrolórov.

Z celoslovenského hľadiska dominantný podiel na príjmoch z dane z nehnuteľností mala daň zo stavieb, ktorá predstavovala vyše 76 percent celkových príjmov z dane z nehnuteľností, daň z pozemkov mala podiel bezmála 11 percent a daň z bytov takmer 13 percent. Najdynamickejšie boli príjmy z dane z bytov, ktoré boli v roku 2023 vyššie o 99,6 percenta v porovnaní s rokom 2019. Ako ukázali závery prierezovej kontroly NKÚ, v trinástich mestách rástli príjmy z dane z nehnuteľností rýchlejšie než príjmy z prenájmu vlastného majetku. Rýchlejšie ako priemer rástli príjmy dane z nehnuteľností v dvoch mestách, v Košiciach a Partizánskom. V dvadsiatich kontrolovaných mestách dosiahli príjmy z prenájmu v roku 2023 sumu 29,6 mil. eur. Viaceré mestá ako Bratislava, Lučenec či Topoľčany, odpustili nájomcom časť sumy nájmu v čase pandémie. Dôvodom bol záujem zachovať podnikanie a iné činnosti aj počas obdobia, keď kvôli ochrane zdravia obyvateľstva museli zariadenia a prenajaté priestory zostať zatvorené.

Národní kontrolóri pri preverovaní zabezpečenia ochrany a zveľaďovania svojho majetku odhalili prípady, keď v zmluve chýbalo ustanovenie o povinnosti samosprávy upraviť sumu nájmu o mieru ročnej inflácie. Zistili tiež nezrovnalosti pri výške fakturovanej sumy s cenou zmluvne dohodnutou alebo rozdielnosti pri určení ceny s platnými vnútornými predpismi mesta (cenová mapa, cenové rozpätie nájmu). Rovnako boli zistené prípady, keď nebol uplatňovaný dohodnutý úrok z omeškania pri neskorých úhradách. Mestá z ekonomicky slabších regiónov, napr. Lučenec, Stará Ľubovňa a Veľký Krtíš obhajovali tento negatívny postup snahou udržať nájomcu v zmluvnom vzťahu a získať prioritne sumu nájmu, pretože podľa ich vyjadrení by bol veľký problém získať nového nájomcu. Niektoré typy nehnuteľností (byty, objekty) boli zverené do správy organizácie založenej či zriadenej mestom, kde absentoval účinný systém internej kontroly a nebolo preukázané hospodárne nakladanie s verejným majetkom.

„V zmluvných podmienkach chýbali jasne zapracované sankcie a pokuty za neplnenie dohodnutých pravidiel a tiež sa stávalo, že ak aj boli dohodnuté, zástupcovia samospráv ich v praxi uplatňovali nedôsledne a bez akéhokoľvek vopred zadefinovaného pravidla alebo na základe vopred schváleného postupu poslancami zastupiteľstva. Takto mohlo mesto použiť dvojaký meter na riešenie neplatičov a mohlo dochádzať k diskriminácii,“ konštatuje Ľ. Andrassy. Kontrolný úrad z tohto dôvodu mestám a obciam odporúča zabezpečiť ochranu svojho majetku vo všetkých procesoch a činnostiach. „Jasné pravidlá pri nakladaní s majetkom, pri prenájme nehnuteľností musia byť zadefinované v zásadách hospodárenia samosprávy, ktoré schvaľujú poslanci a následne ich musí štatutár samosprávy premietnuť do zmluvných podmienok,“ rozvádza odporúčania kontrolórov ich predseda.

Národní kontrolóri zistili, že proces vyrubovania daní z nehnuteľností je nastavený jednotne, v kontrolovaných mestách v súlade so zákonom o správe daní. Správne nastavenie a praktické fungovanie sa preukázalo nízkym počtom podaných odvolaní – len 541 napadnutých rozhodnutí z celkového počtu viac ako 1,4 milióna vydaných rozhodnutí a len malým počtom kontrolných zistení. V mestách Hlohovec, Ružomberok, Topoľčany a Veľký Krtíš dokonca nebolo podané žiadne odvolanie. Podľa sumy vyrubenej dane dominujú magistráty Bratislavy a Košíc, kde je napríklad daň za byt s výmerou 60 m2 minimálne dvojnásobná v porovnaní s ostatnými slovenskými mestami. Vo väčšine samospráv je ročná daň z nehnuteľností do 30 eur. Magistráty miest Bratislava a Košice majú, rovnako ako pri bytoch, najvyššiu vyrubenú daň za stavbu – priemyselné stavby s výmerou 60 m2. Zvýšenie vyrubenej dane v roku 2024 v porovnaní s rokom 2016 bolo v rozpätí od nulovej zmeny v Púchove po viac ako 116 percent v Košiciach.

Pretrvávajúcim problémom, ktorý kontrolóri úradu identifikovali už v roku 2022, zostáva významný počet nevymožených nedoplatkov dane z nehnuteľností pri sume nepresahujúcej 20 eur na daňovníka. „Je povinnosťou samosprávy vymáhať takto nízke nedoplatky aj napriek tomu, že ich podiel na celkovej sume nedoplatkov je zanedbateľný a zároveň administratívne komplikovaný i málo efektívny. Pre lepšiu názornosť, podlžnosti do dvoch desiatok eur na občana tvoria ani nie pol percenta z celkovej sumy nedoplatkov. Na druhej strane náklady mesta na vymáhanie týchto nedoplatkov sú niekoľkonásobne vyššie ako ich samotná výška,“ opisuje opakujúcu sa situáciu v slovenských mestách predseda kontrolórov Ľ. Andrassy s dodatkom, že nedoplatok zaniká zo zákona až po uplynutí 20 rokov. Dovtedy je nevyhnutné ho inventarizovať a úrady musia podnikať aktívne kroky k ich vymoženiu. Bez úpravy legislatívy je evidovanie daňových nedoplatkov a ich vymáhanie v podmienkach samosprávy nadmerne finančne zaťažujúce a s výrazne nízkou mierou efektívnosti. Národná autorita pre externú kontrolu preto odporúča rezortu financií zvážiť legislatívnu úpravu, ktorá zjednoduší zánik nedoplatkov s nízkou nominálnou hodnotou. Inšpiráciou môže byť už dnes uplatňovaný postup v rámci Finančného riaditeľstva SR, ktoré môže ťažko vymožiteľné nedoplatky postúpiť na Slovenskú konsolidačnú, a. s.

Príjmy kontrolovaných miest z DzN a z prenájmu za rok 2023 a zmena v porovnaní s rokom 2019
Zdroj: Najvyšší kontrolný úrad SR
Príjmy kontrolovaných miest z DzN a z prenájmu za rok 2023 a zmena v porovnaní s rokom 2019
Kontrolované subjekty:

Magistrát hlavného mesta SR Bratislava

Mesto Galanta

Mesto Hlohovec

Magistrát mesta Košice

Mesto Komárno

Mesto Lučenec

Mesto Liptovský Mikuláš

Mesto Medzilaborce

Mesto Nové Zámky

Mesto Považská Bystrica

Mesto Partizánske

Mesto Púchov

Mesto Revúca

Mesto Ružomberok

Mesto Skalica

Mesto Stará Ľubovňa

Mesto Topoľčany

Mesto Turčianske Teplice

Mesto Veľký Krtíš

Mesto Vranov nad Topľou

Ďalšie dôležité správy

Na snímke vpravo predseda Združenia obcí a miest Slovenska (ZMOS) Jozef Božík počas brífingu k záverom z rokovania 35. mimoriadneho snemu Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) v stredu 20. septembra 2023 v Žiline. FOTO TASR - Daniel Stehlík
Neprehliadnite

ZMOS nevylučuje zvýšenie miestnych daní, pokiaľ nebude podielová daň stabilizovaná