Írska letecká spoločnosť Ryanair sa obáva, že jej americký koncern Boeing možno nestihne dodať prvé lietadlá typu 737 MAX ešte pred letnou sezónou, jej najrušnejším obdobím.
Najväčší nízkonákladový dopravca v Európe je preto „dosť nahnevaný na Boeing“, uviedol v pondelok riaditeľ Ryanair Michael O'Leary. Verí však, že problémy amerického koncernu s výrobou sa v strednodobom časovom horizonte vyriešia. Poznamenal tiež, že írska letecká spoločnosť zároveň rokuje s Boeingom o významnej objednávke väčšieho, 230-miestneho lietadla MAX 10.
Spoločnosť Ryanair, ktorá je najväčším európskym zákazníkom Boeingu pokiaľ ide o modely MAX, s 210 pevnými objednávkami na 197-miestny model MAX200, koncom marca uviedla, že počíta s prevzatím prvých 16 strojov pred letnou sezónou.
Pandémia stiahla Ryanair v minulom roku do miliardovej straty
To je menší počet v porovnaní s predchádzajúcou prognózou 40 dodaných lietadiel. Napriek tomu Boeing najnovšie sľubuje dodávku prvého z objednaných lietadiel až koncom mája. K oneskoreniu čiastočne prispeli nedávne problémy amerického výrobcu s elektrickým systémom niektorých lietadiel 737 MAX.
„Teraz nám bolo povedané, že prvá dodávka bude koncom mája. Nie som si istý, či tomu veriť," povedal O'Leary v prednahratej prezentácii po zverejnení celoročných výsledkov spoločnosti. Podľa neho tím manažérov Boeingu v Seattli naďalej „zle riadi" celý proces. Existuje tak riziko, že Ryanair by pred letom 2021 nemusel dostať ani jedno lietadlo, dodal.
Boeing kvôli možnému problému s elektrinou prekontroluje niektoré lietadlá MAX
Ryanair mal pôvodne prevziať prvý nový Boeing MAX pred dvoma rokmi, ešte predtým, ako boli tieto stroje v marci 2019 uzemnené na 20 mesiacov po dvoch tragických nehodách v krátkom čase.
Írska letecká spoločnosť súhlasila s „primeranou a spravodlivou kompenzáciou za toto oneskorenie", uviedla vo svojom pondelňajšom vyhlásení o výsledkoch. Ryanair verí, že do leta 2022 bude mať k dispozícii 60 nových lietadiel, pokračuje vyhlásenie.
Ryanair naďalej rokuje s Boeingom o významnej objednávke väčšieho lietadla MAX 10, ale „zatiaľ sa nedohodli na cene", povedal finančný riaditeľ Neil Sorahan.
Na otázku, o aký veľký kontrakt pôjde, Sorahan uviedol, že sa bude vzťahovať na obnovu aj rast flotily v období rokov 2026 až 2030. „Nemáme tendenciu uzatvárať malé obchody," dodal.