Ruský reťazec so zdravými potravinami VkusVill po vlne kritiky v sociálnych médiách stiahol internetovú reklamu, v ktorej jeho výrobky propagovala lesbická rodina pod heslom „Recepty na rodinné šťastie“.
Za reklamu sa potom ospravedlnil.
„Bol to prvý prípad, keď predstaviteľa komunity LGBT podporila tak veľká ruská značka,“ napísal server Spletnik.ru.
Dodal, že reklama sa na internete objavila v posledný deň „mesiaca hrdosti“, ktorý sa na podporu práv komunity LGBT organizuje v západných krajinách.
Russian organic food retailer VkusVill has featured an LGBT family in a new promotional material, defying the country’s law against “gay propaganda toward minors” https://t.co/FLh7TyhdxS
— The Moscow Times (@MoscowTimes) July 2, 2021
LGBT je skratka pre lesbičky, gayov, bisexuálov a transgender osoby.
„Rodina nie je len príbuzenstvo či pečiatka v dokladoch. Rodina, to sú ľudia, ktorých milujeme. Tí, koho možno kedykoľvek podporiť a chrániť,“ vravel popisok k snímke s upozornením, že reklama bola určená ľuďom starším ako 18 rokov.
V Rusku zákon zakazuje propagovať homosexualitu medzi maloletými. Iný zákon zakazuje sobáše medzi homosexuálnymi pármi a adopcie detí homosexuálmi, pripomína BBC.
Vo Varšave sa konal pochod gay pride, na jeho čele kráčal primátor mesta
Reklama vyvolala búrlivé reakcie: časť verejnosti odmietala reklamný ťah ako propagandu a vyzývala na bojkot obchodov tohto reťazca, iní naopak boli nadšení a reťazec chválili za prejavenú toleranciu, napísal Spletnik.
Hrdinky reklamy sa však podľa médií zakrátko stali terčom hrozieb a sprostých urážok.
Cez víkend reklama zmizla a na jej mieste sa objavili ospravedlnenia šéfa tejto maloobchodnej siete Andreja Krivenko a 11 hlavných manažérov reťazca za reklamu, ktorá „sa tak bolestne dotkla citov veľkého počtu našich zákazníkov, partnerov a dodávateľov“, a so slovami poľutovanie za chybu a neprofesionalitu zodpovedných jedincov.
Reťazec tiež uviedol, že sa nechcel stať „zdrojom rozbrojov a nenávisti“.
Teraz však tí, ktorí spočiatku vyjadrovali reťazcu podporu, hovoria o zbabelosti obchodníkov a vyzývajú k bojkotu reťazca. Medzi 30-tisíckami komentárov pod ospravedlnením nechýbajú podľa Spletniku výrazy ako „výhovorky“ a „hanba“.
Namiesto snímky lesbickej rodiny, ktorú tvoria matka Juma, dcéry Mila a Alina a takisto Alinina priateľka Ksjuši, teraz reťazec VkusVill propaguje tradičnú rodinu.
A to s rovnakým sloganom, poznamenala BBC.