Ruský automobilový trh by kvôli vojne na Ukrajine a sankciami silne oslabenému rubľu mohol v tomto roku klesnúť o viac ako polovicu.
V dnes zverejnenej štúdii to podľa agentúry DPA uviedol vedúci Centra pre výskum automobilov (CAR) v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer.
Pomocná ruka z Číny
Ak by sa Rusku dostalo veľkej hospodárskej pomoci z Číny, mohol by sa prepad obmedziť na tretinu, domnieva sa analytik. Podobné poklesy zaznamenal ruský automobilový trh už v čase hospodárskej krízy v rokoch 2008 a 2009 a po anexii Krymu v roku 2014.
Vlani sa podľa údajov CAR predalo v Rusku 1,67 milióna automobilov. To zodpovedá 2,3 percenta celosvetového trhu.
Lídrom je Renault-Nissan
Najviac automobilov predala v minulom roku na ruskom trhu aliancie Renault-Nissan, ktorá dosiahla trhový podiel 33,8 percenta.
Nasledovali juhokórejské automobilky Hyundai/Kia s podielom 22,7 percenta. Na treťom mieste bola skupina Volkswagen s 204 200 predanými vozidlami a s trhovým podielom 12,3 percenta. Aktívni boli aj početní čínski dodávatelia.
Bez vlastnej technológie
Väčšina výrobcov, ktorí chcú v Rusku predávať, montujú autá lokálne. Inak by ich totiž obmedzovali vysoké clá. Táto výroba by sa ale mohla rýchlo pozastaviť, ak by sa stiahli západní partneri. Iba každé dvadsiate predané vozidlo má vlastnú technológiu z Ruska, uviedol Dudenhöffer.
Najpredávanejším vozidlom na ruskom trhu vlani bola domáca Lada, ktorej predaj sa zvýšil o dve percentá na viac ako 350-tisíc vozidiel. Podiel týchto áut na trhu predstavoval 21 percent.
Klesol predaj áut českého výrobcu Škoda Auto, a to o štyri percentá na 90 443. Podiel značky na ruskom trhu sa znížil o 0,5 percentuálneho bodu na 5,4 percenta. Model Rapid PA II sa stal ôsmym najpredávanejším v Rusku.