Dosluhujúci americký prezident Joe Biden v decembri pohrozil, že uvalí sekundárne sankcie na veriteľov, ktorí pomáhajú Rusku v jeho vojnovom úsilí na Ukrajine. Zahraničné banky preto začali vo veľkom rušiť obchodné vzťahy s ruskými partnermi. Tento krok Moskve skomplikoval nielen predaj komodít do zahraničia, ale aj ich dovoz. Ruské firmy preto museli na vyrovnávanie medzinárodných platieb začať využívať barterový obchod. Kremeľ ich v tom podporuje a v januári dokonca vydal 15-stranovú brožúru, ako majú počítať náklady a zostavovať zmluvy.
Predtým boli barterové transakcie bežné najmä na medzivládnej úrovni, no teraz sa čoraz viac rozmáhajú aj medzi podnikmi. „Vykonávanie priamych platieb je v súčasnej situácii náročné a barter je vynikajúcou alternatívou,“ dodala pre Financial Times viceprezidentka Asociácie exportérov a importérov v Moskve Irina Zasedatelová.
Ruská poľnohospodárska obchodná spoločnosť Astarta Agrotrading uzavrela v októbri barterovú dohodu s dvoma pakistanskými spoločnosťami. Podľa zmluvy pošle ruská firma do Pakistanu 15-tisíc ton cíceru a 10-tisíc ton šošovice výmenou za 15-tisíc ton mandarínok a 10-tisíc ton zemiakov. Podľa ďalšej dohody vymení Astarta Agrotrading 20-tisíc ton cíceru v hodnote asi 14 miliónov dolárov za rovnaký objem ryže.
Colný úrad v Jekaterinburg zas v októbri podpísal barterovú zmluvu s čínskou spoločnosťou, ktorá mu výmenou za ľanové semienka pošle domáce spotrebiče a stavebný materiál.
Niektoré spoločnosti barter privítali, pretože je podľa nich skvelou príležitosťou na zníženie nákladov a čiastočné obídenie daní. DPH na tovar z bartrového dovozu sa totiž vypočítava na základe odhadovanej hodnoty vymenených tovarov. „Tento parameter možno manipulovať, pretože v colnej databáze bude zmluva vyzerať tak, že dva kilogramy pomarančov stoja tri stoličky,“ vysvetlila Alexandra Prokopenková z mimovládnej organizácie Carnegie Russia Eurasia Center.
Hoci môže barter znížiť daňové príjmy Kremľa, ruská vláda je nad ním ochotná privrieť oči, aby zabezpečila, že regály v supermarketoch nebudú zívať prázdnotou. „Moskva tým firmám vysiela signál, aby boli pri podnikaní vynaliezavejší,“ podotkol John Kennedy, odborník na Rusko z výskumného inštitútu Rand Europe. V podstate im podľa neho pri získavaní potrebných tovarov a služieb necháva voľnú ruku.