Po tom, čo Renault oznámil odchod z ruského automobilového trhu kvôli vojne s Ukrajinou, uviedol starosta Moskvy, že továreň tejto firmy bude využitá na obnovenie zaniknutej automobilovej značky Moskvič z doby sovietskej éry. Značka Moskvič, ktorá je mimo územia bývalého Sovietskeho zväzu a jeho satelitných krajín málo známa, bola založená okolo roku 1930 a fungovala až do roku 1991, napísal spravodajský server CNN.

Problémy s kvalitou

Rovnako ako mnoho iných automobilových značiek z krajín komunistického bloku sa aj Moskvič stretával s problémami s kvalitou. Lewis Siegelbaum vo svojej knihe „Autá pre súdruhov" uvádza, že model Moskvič 408 zo 60. rokov s motorom s výkonom 50 koní mal toľko závad, že ho kritizovali dokonca aj sovietski úradníci. Siegelbaum ho opisuje jednoducho ako „príšerné auto“.

Napriek pretrvávajúcim problémom uzavrela sovietska vláda s francúzskou automobilkou Renault dohodu o modernizácii továrne a zvýšení výroby na 200 000 vozidiel do roku 1975, uvádza sa v knihe. Výroba skončila s rozpadom Sovietskeho zväzu a nástupom západných automobiliek. Časť bývalej moskovskej továrne bola znovu otvorená v roku 2005 ako spoločný podnik Renaultu a Moskvy.

Renault tiež vlastnil kontrolný podiel v spoločnosti AvtoVAZ, materskej spoločnosti populárnej ruskej automobilovej značky Lada. Vo svojom vyhlásení z tohto týždňa Renault uviedol, že kontrolný podiel bol predaný ruskej vláde, zatiaľ čo kontrolný podiel v moskovskej továrni, kde sa vyrábali vozidlá Renault, bol predaný mestu Moskva. Renault si ponechal otvorenú možnosť neskoršieho návratu na ruský trh.

Zachovanie pracovných miest

„Zahraničný vlastník sa rozhodol uzavrieť moskovskú továreň Renault. Je to jeho právo, nemôžeme však dopustiť, aby sa niekoľko tisíc zamestnancov ocitlo bez práce," napísal moskovský starosta Sergej Sobjanin v príspevku na svojom blogu.

„Preto som prijal rozhodnutie evidovať závod ako majetok mesta a obnoviť výrobu osobných automobilov pod historickou značkou Moskvič. V roku 2022 začíname novú stránku v histórii moskviča," dodal Sobjanin.

Spoločnosť sa bude snažiť, aby v závode zostali pracovať všetci jeho súčasní zamestnanci, napísal starosta. Továreň sa tiež bude snažiť získavať väčšinu dielov pre automobily od ruských firiem.

Továreň bude spočiatku vyrábať konvenčné autá na benzínový pohon, ale v určitom okamihu prejde na výrobu elektromobilov, uviedol ďalej Sobjanin. Starosta nespresnil, aké modely vozidiel sa budú v dohľadnej budúcnosti v bývalej továrni Renaultu pod názvom Moskvič vyrábať.

Sovietsky automobil

Moskvič má svoje korene vo vozidlách, ktoré sú považované za jedny z prvých sovietskych automobilov z 20. a 30. rokov minulého storočia. Po druhej svetovej vojne začala spoločnosť vyrábať autá pod názvom Moskvič, čo znamená „Moskvan" alebo obyvateľov Moskvy. Podľa analytickej agentúry Autostat je dnes v Rusku stále zaregistrovaných približne 200-tisíc moskvičov.

Všeobecne platí, že automobily vyrábané v centrálne riadených ekonomikách Sovietskeho zväzu a jeho satelitných krajín neoplývali kvalitou. Niektoré vozidlá vyrobené v krajinách komunistického bloku, ako napríklad východonemecké trabanty, si na Západe našli svojich priaznivcov. Karoséria trabantu bola vyrobená z materiálu zvaného duroplast, ktorý pripomínal plast, ale bol vyrobený zo zmesi drevnej hmoty, bavlnených vlákien a živice.

Aj napriek tomu sa ale niektorým firmám z niekdajšieho sovietskeho bloku podarila zmena k lepšiemu, dodal spravodajský server CNN. Napríklad značka Škoda, ktorá sa vyrábala vo vtedajšom komunistami ovládanom Československu, bola po páde Sovietskeho zväzu prevzatá koncernom Volkswagen. Teraz sídli v Českej republike a stala sa jednou z najobľúbenejších a najziskovejších značiek koncernu VW.

Ďalšie dôležité správy

Renault Austral Iconic.
Neprehliadnite

Ruské aktíva Renaultu vrátane AvtoVAZu sa stali majetkom štátu