Rusko čelí problémom pri ambicióznom projekte severnej trasy cez Arktídu, pretože nie je schopné postaviť flotilu ľadoborcov samo, uviedol podpredseda vlády Jurij Trutnev, ktorý je zároveň zástupcom Kremľa na Ďalekom východe.
Ruské lodenice majú kapacitu postaviť do roku 2030 iba 16 arktických nákladných lodí, zatiaľ čo treba minimálne 70, informuje Bloomberg. Okrem toho svoje zohrávajú aj vysoké úrokové sadzby na domáce projekty. Všetky tieto problémy brzdia ruské arktické ambície práve v čase, keď „rôzne krajiny prejavujú čoraz väčší záujem o neobmedzenú prepravu po tejto trase“, uviedol J. Trutnev.
Severná morská trasa sa tiahne približne 5 600 kilometrov pozdĺž ruského pobrežia medzi Nórskom a Aljaškou, pričom ponúka kratší prechod do Ázie než Suezský prieplav. Plavba cez zamrznuté vody je čoraz jednoduchšia v dôsledku klimatických zmien. Rusko zvýšilo predpokladaný náklad cez Arktídu až na 220 miliónov ton ročne do roku 2035, hlavne vďaka novým ropným a plynovým projektom.
Európa sa bez ruského plynu zaobíde, no Slovensko a ďalšie krajiny strácajú najlacnejší zdroj
Západné sankcie uvalené po invázii na Ukrajinu spomalili ruské arktické projekty a obmedzili prístup krajiny k zahraničným lodeniciam, čo sťažuje možnosti námorného exportu, najmä v zime, keď bežné lode nedokážu prejsť touto trasou.
Výsledkom je, že Rusko teraz odhaduje, že celkový objem nákladu cez severnú morskú trasu v roku 2024 bude okolo 40 miliónov ton, čo je iba polovica pôvodného cieľa. „Ďalší rast prepravy cez severnú morskú trasu závisí tak od dostupnosti ľadoborcov, ako aj od pokroku v arktických projektoch,“ uviedol Viktor Kurilov, senior analytik trhu s ropou v konzultačnej spoločnosti Rystad Energy.