Je to o 18,6 percenta viac než v roku 2016, kedy to bolo 88,5 milióna pasažierov. Druhým najúspešnejším bol rok 2014, kedy ruské letecké spoločnosti prepravili 93,2 milióna cestujúcich.
Prepad po anexii Krymu
Potom však nastal dvojročný prepad, spôsobený poklesom cestovania a ekonomickou krízou, ktorá nasledovala po sankciách USA a krajín Európskej únie za ruskú anexiu Krymu. Rast sa začal opäť koncom roku 2015.
V súčasnosti presiahol hodnoty, ktoré nedosahovali ani sovietske aerolínie. Tie na začiatku deväťdesiatych rokov previezli ročne približne 90 miliónov cestujúcich.
Vyše 90 percent dopravy vlani obstarávalo 15 najväčších ruských aerolínií a zvyšok pripadá na desiatky ďalších zväčša lokálnych dopravcov. Ich počet aj objem prepravy sústavne klesá.
Najväčším hráčom na tamojšom trhu s vyše 50 miliónmi cestujúcich je pološtátna skupina Aeroflot, ktorú okrem Aeroflotu tvorí ešte ruská dvojka Rossiya, lowcost Pobeda, ktorá lieta aj do Bratislavy a Avrora Airline, obhospodarujúca regionálnu dopravu na Ďalekom východe.
Z problémov sa nevyliečili
Napriek rýchlemu medziročnému rastu ruské médiá upozorňujú na veľa akútnych problémov, ktoré musí štát aj dopravcovia riešiť. Aerolíniám napríklad utekajú stovky najkvalitnejších pilotov za lepšími platmi najmä do Číny.
Preto si musia najímať pilotov zo zahraničia, starnú im lietadlá a s výnimkou jediného v Rusku vyrábaného typu ich môžu nahrádzať iba dovozom drahej západnej techniky.
Zároveň cítia tlak na relatívne nízke ceny leteniek vo vnútroštátnej doprave, čo má negatívny vplyv na hospodárenie firiem. Kuriozitou je, že lietadlá západnej výroby musia byť doteraz registrované v zahraničí, najmä na Bermudách a v Írsku. Štát to chce však zakázať.