Rusko do Číny vyslalo ďalší náklad ropy. Tentokrát však putuje netradičnou cestou, keďže Moskva zavelila kurz: polárny kruh. Podľa Bloombergu je to iba druhý raz, čo sa Rusko rozhodlo využiť túto trasu, ktorá by sa jedného dňa mohla stať rýchlejšou cestou do Ázie.
Ľadová plavba
Ľadoborec Vasilij Dinkov prispôsobený na prepravu ropy sa vydal na more po tom, čo v Murmansku naložil uskladnený náklad z minulého mesiaca. Ide o relatívne malý objem ropy, ktorý by mal do cieľa, čínskeho prístavu v meste Ž‘ čao, doraziť 17. novembra.
Trasa vedúca cez Severné more je dlhá zhruba 5311 kilometrov a je pre ňu bežné, že tu vládnu jedny z najhorších plavebných podmienok. Ľadovce či teploty hlboko pod nulou sú len niektoré z nástrah, ktoré bude musieť posádka Vasilija Dinkova prekonať.
Prečo potom riskovať? Odpoveď je relatívne jednoduchá. Ide totiž o najkratšiu cestu z Európy do Ázie, pričom plavba z ruských prístavov v Baltskom mori do Číny časovo zaberie iba polovicu toho, čo plavba cez Suezský prieplav.
Nie je jasné, ako veľmi táto logistická zmena Rusku pomôže, keďže to do veľkej miery závisí od toho, ako sa vyvinie počasie.
Ďalšou prekážkou by mohla byť skutočnosť, že Vasilij Dinkov je „vysoko moderný“ tanker prispôsobený na lámanie ľadu, ktorých má Rusko k dispozícii iba osem. Podľa Richarda Matthewsa, šéfa výskumu v spoločnosti E. A. Gibson Shipbrokers, je táto trasa aj tak využiteľná skôr v lete.
Menej emisií, rýchlejšie topenie
Plavba ľadoborca je nelichotivou pripomienkou toho, že sa naša planéta otepľuje.
Čína zvýšila svoj dopyt po ruskej rope, no námorná logistika si vo svetle európskych zákazov bude vyžadovať lepšie plánovanie. Preprava cez Suezský kanál bude tým pádom trvať dlhšie než doteraz, čo okrem iného zvýši dopyt po plavidlách.
„Európa je zavretá,“ podotkol hlavný ropný analytik spoločnosti Kpler Viktor Katona. Podľa neho je celkom logické, že teraz, keď Európa od Ruska nič nekupuje, nemá význam obchádzať celý kontinent, keď cez Severné more sú Rusi v Číne za 20 dní.
Hoci kratšie plavby znamenajú menej emisií, trasa vedúca cez polárny kruh má niekoľko záporov. Preprava v tejto oblasti zvýši znečistenie, čo je problematické najmä vtedy, keď sa sadza z komínov tankerov usadí na povrchu ľadovej prikrývky, pretože tým bude dochádzať k pohlcovaniu väčšieho množstva slnečného žiarenia. V konečnom dôsledku by teda došlo k urýchleniu topenia ľadovcov.
Ďalším problémom sú potenciálne havárie. Tie ani za normálnych okolností nie sú prechádzkou ružovou záhradou, no v tomto zamrznutom nehostinnom teréne by šlo ropnú škvrnu odstrániť o to ťažšie. Matthews to vidí rovnako a dodáva, že ani on si nevie predstaviť, ako by sa niečo také dalo v tejto časti sveta zrealizovať.