Ruské lode prekladajú ropu v medzinárodných vodách, manipulujú navigačné systémy a dokujú sa v prístavoch známych čiernym obchodom, sumarizuje správu Bloomberg. Keď staré prístavy pritiahnu priveľa pozornosti, vzniknú nové, varujú konzultanti zo spoločnosti Windward, ktorá mapuje situáciu pomocou umelej inteligencie.
Jedným z nových uzlov je Alboránske more a španielska enkláva Ceuta na severoafrickom pobreží. Od začiatku vojny sa v týchto vodách začala prekladať ropa z tankerov na lode. Podľa Windwardu je jasné, že za týmto trendom je Rusko. Alboránske more je takisto známe aj ako centrum obchodu s drogami.
Hlavnými odberateľmi ruskej ropy sa po začiatku vojny stali India a Čína. Windward však vo svojej správe poukazuje aj na rast kontaktu medzi juhokórejskými plavidlami a loďami prichádzajúcimi z ruských prístavov. Dáta z prístavov ukazujú, že kým západné sankcie rastú, na východe sa vyvíja čoraz viac úsilia pre udržanie obchodných tokov. Podobné taktiky sa už dlhodobo používajú pre pašovanie venezuelskej a iránskej ropy.
Štúdia okrem iného odhalila, že počet ruských lodí zastavujúcich v severoafrických prístavoch narástol od začiatku vojny o 147 percent. Temné a podozrivé aktivity tankerov v Čiernom mori narástli pred zavedením sankcií EÚ 5. februára o 50 percent.