Ruský tanker SCF Primorye pri brehoch Singapuru v tichosti preložil náklad ropy na iné plavidlo, aby sa vyhol sankciám, ktoré naň minulý rok uvalili Spojené štáty. S odkazom na satelitné záznamy a ďalšie zdroje o tom informuje agentúra Bloomberg. Podľa nej ide o ukážku toho, ako ďaleko je Moskva ochotná zájsť, aby podkopala účinnosť amerických obmedzení namierených proti jej flotile.
Odbor amerického ministerstva financií zaviedol proti plavidlu SCF Primorye sankcie minulý rok v októbri. Odvtedy plavidlo zhruba šesť mesiacov nenaložilo žiadnu ropu. V apríli ale zamierilo do čiernomorského prístavu Novorossijsk, vyzdvihlo tam náklad ruskej ropy Urals, s ktorým sa vydalo na cestu dlhú 12 000 kilometrov. Loď po niekoľkých týždňoch zakotvila zhruba sto kilometrov východne od Singapuru. V oblasti, o ktorej sa vie, že sa tam potajomky prekladá náklad z lode na loď.
Zákaz nákupu ruskej ropy
Rusko v tomto roku vyváža ropu tempom 3,4 milióna barelov denne, hodnota suroviny zatiaľ dosahuje asi 37 miliárd dolárov. Výnosy z predaja ropy, ktoré smerujú do ruského štátneho rozpočtu, sa v máji medziročne zvýšili takmer o 50 percent, pretože Rusko predáva ropu drahšie.
Západné krajiny sa predvlani dohodli na sankciách, aby Rusku znemožnili predaj surovín na svetových trhoch, a tak mu skomplikovali financovanie vojny. Pretože úplný zákaz nákupu ruskej ropy by poškodil aj západné ekonomiky, dohodli sa krajiny G7 spolu s Austráliou a Európskou úniou, že ruskú ropu možno nakupovať pri splnení stanovených podmienok. Tou hlavnou je, že cena neprekročí 60 dolárov za barel. Na svetových trhoch sa teraz kľúčová severomorská ropa Brent predáva zhruba za 80 dolárov za barel.
Tanker zmizol z lokalizačného systému
Krátko potom, čo cez 270 metrov dlhý tanker SCF Primorye dorazil do oblasti východne od Singapuru, zmizol z automatického identifikačného systému. Veľké lode musia byť podľa požiadaviek Medzinárodnej námornej organizácie vybavené lokalizačným systémom AIS a musia vysielať svoju polohu, aby sa zabránilo prípadným kolíziám. Niektoré plavidlá však svoje transpondéry vypínajú alebo menia dáta. Ich loď potom hlási, že je na určitom mieste, aj keď v skutočnosti je na inom – možno aj stovky kilometrov ďaleko.
Napriek tomu, že ruský tanker zmizol z lokalizačného systému, satelitné snímky ukazujú, že loď 3. júna preložila svoj náklad na loď Ocean Hermana. Tajné prekladanie ropy by teoreticky mohlo pomôcť komukoľvek, kto sa snaží nakúpiť komoditu, a zároveň sa chce dištancovať od obchodov so sankcionovanými subjektmi a tým tiež od rizika, že sa naň zameria americké ministerstvo financií a prípadne ho potrestá za obchádzanie protiruských sankcií. Identifikácia prijímajúcej lode sťažuje snahu skryť pôvod nákladu.
Tanker SCF Primorye, ktorý viezol asi milión barelov ropy, je vo vlastníctve ruskej štátnej spoločnosti Sovcomflot PJSC.
Uvedené plavidlá Bloomberg identifikoval na základe ich rozmerov, konfigurácie paluby a sfarbenia. Identitu oboch lodí potvrdila spoločnosť TankerTrackers.com, ktorá sa špecializuje na interpretáciu satelitných snímok, aby bolo možné odhaliť tankery porušujúce sankcie.