Automobilka Stellantis zastavila výrobu v Rusku v apríli 2022. Toto rozhodnutie však nezabránilo ruským výrobcom, aby sa nasledujúci rok spojili s čínskym partnerom a začali produkovať nové verzie modelov Citroёn Stellantis.

Reuters uvádza, že v decembri minulého roka ruská spoločnosť Automotive Technologies doviezla najmenej 42 autosúprav na montáž modelu Citroёn C5 Aircross v závode v Kaluge, ktorý je stále vo väčšinovom vlastníctve Stellantisu. Vyplýva to z colných údajov, ktoré mal Reuters k dispozícii. Súpravy vyrába čínska štátna automobilka Dongfeng Motor Group.

Nie je jasné, či súpravy z Číny obsahovali diely, ktoré spadajú pod sankcie Západu voči Rusku; Peking nie je zmluvnou stranou sankčnej dohody. Zistenia poukazujú na nedostatočnú kontrolu západných spoločností, ako sú Ikea alebo Carlsberg. Zároveň dokazujú rastúcu závislosť Moskvy od Pekingu, najmä v automobilovom priemysle.

Stellantis v reakcii na to uviedol, že od 31. decembra 2023 dospel k záveru, že „stratil kontrolu nad svojimi subjektmi v Rusku“. V dôsledku toho spoločnosť vykázala stratu 144 miliónov eur vrátane 87 miliónov eur straty v hotovosti a peňažných ekvivalentoch. Stellantis vlastní 70 percent závodu v Kaluge, zvyšok má v rukách Mitsubishi Motors. Pred ruskou inváziou na Ukrajinu továreň vyrábala autá značiek Peugeot, Citroёn, Opel a Mitsubishi s ročnou produkciou 125-tisíc vozidiel.

Ruský automobilový priemysel sa vo veľkej miere spoliehal na investície, vybavenie a diely najmä z Európy. Mnoho zahraničných výrobcov automobilov však od napadnutia Ukrajiny ruský trh opustilo. Niektoré dodávky sa do krajiny naďalej dostávajú prostredníctvom systému „paralelného dovozu“, ktorý zaviedla Moskva. To umožňuje importérom dovážať výrobky zo zahraničia bez povolenia majiteľa ochrannej známky. Modely Citroёn sú aj naďalej v Rusku dostupné, informovali agentúru Reuters štyria ruskí predajcovia áut.

Ďalšie dôležité správy

Citroën C3
Neprehliadnite

V trnavskom Stellantise dovedna vyrobili už 1,5 milióna áut Citroën C3