Zastavenie dopravy na siedmich regionálnych tratiach s dĺžkou 190 kilometrov od decembra je ekonomickou nevyhnutnosťou. Analýza ukázala, že železničná doprava na týchto trasách už nie je dostatočne vyťažená a ľudia cestujú súbežnými autobusmi alebo po iných trasách. Na ďalších siedmich tratiach dôjde k zníženiu počtu spojov. Cieľom je nezvyšovať celkové náklady železnice a z ročnej dotácie 205 miliónov eur pre Železničnú spoločnosť Slovensko vystavať zmysluplnejší systém dopravy.

Štúdia Výskumného ústavu dopravy pre ministerstvo dopravy z minulého roka navyše ukázala, že na týchto tratiach nie je potenciál zvyšovať počet ľudí. Z hľadiska rýchlosti dopravy nemá ani zmysel pokúšať sa cestujúcich nalákať do vlakov.

Zrušených má byť približne 50 spojov - osobných vlakov na siedmich tratiach s nízkym počtom cestujúcich. Vlakmi tam denne cestuje spolu 1 151 ľudí, vo vlakoch je priemerne od 9 do 77 osôb. Náklady na prevádzku týchto vlakov za rok však dosahujú až 2,14 milióna eur. ,,Udržovanie týchto spojov je absolútne nerentabilné,“ spresnil Jří Kubáček, šéf sekcie železničnej dopravy na ministerstve dopravy.

Župy chcú spoje udržať

Proti rušeniu vlakov vystúpili župy, spoje na nerentabilných tratiach chcú udržať v prevádzke. Zatiaľ však odmietajú prispôsobovať autobusovú dopravu, alebo dokonca pretrasovať autobusy či redukovať ich počty v mieste súbehov. Župy nespolupracovali ani na analýze Výskumného ústavu dopravy o súbežnosti autobusov a vlakov. Údaje o vyťaženosti autobusových spojov a o dopravných prúdoch cestujúcich označili ako obchodné tajomstvo. ,,Konkrétne údaje poskytol iba Žilinský kraj,“ spresnil Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravy. Odborníci sa však nakoniec v štúdii dopracovali aj k číslam o počtoch ľudí v autobusoch a ministerstvo dopravy získalo potrebnú štúdiu.

Autobusoví dopravcovia sa v súčasnosti obávajú, že riešením súbehov by prišli o časť výkonov v regionálnej doprave, ktoré si objednávajú vyššie územné celky, ale aj o časť bonitnejšej klientely. Tá by mohla prestúpiť do vlakov.

Fico dáva Počiatkovi priestor

Rušenie vlakov zatiaľ nezastavil ani premiér Robert Fico. Nateraz uveril zdôvodneniu ministra dopravy Jána Počiatka, ktorý tvrdí, že redukcia a presmerovanie dopravy sú ekonomicky nevyhnutné. Reorganizácia má do vlakov pritiahnuť nových ľudí. Tento cieľ sa snaží Železničná spoločnosť Slovensko dosiahnuť zhustením dopravy v novom grafikone na 12 tratiach. V celom systéme tiež zavádza takty, teda odchody vlakov v pravidelných intervaloch vždy v určitú hodinu.

Štúdia o súbehoch vlakov autobusov pomenúva spôsoby cestovania a využite vlakov a  autobusov na celom Slovensku. Podľa odborníkov je základom pre zásadne zmeny vo verejnej doprave, ktoré sa budú robiť najbližšie tri roky.

Cieľom je vylúčiť zo systému tie časti verejnej dopravy, ktoré sú najmenej rentabilné. Práve výsledky štúdie budú východiskom pri strete ministerstva dopravy, ako objednávateľa vykrývajúceho straty železničnej dopravy, a žúp, ktoré manažujú objednávajú a platia prímestskú autobusovú dopravu.

Rušenie dopravy

Spišské Vlachy - Spišské Podhradie (9 km) Košický kraj, Prešovský kraj

  • v súčasnosti 12 spojov denne
  • denne v priemere 99 ľudí v oboch smeroch
  • v jednom vlaku je priemerne deväť osôb
  • náklady ročne 224-tisíc eur

Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany (26km) Košický kraj

  • štyri spoje denne
  • 132 ľudí v priebehu dňa
  • v jednom vlaku je priemerne 33 ľudí
  • prevádzkové náklady 218-tisíc eur ročne

Lipany - Plaveč (23 km) Prešovský kraj

  • 4 spoje denne
  • využíva vlak zhruba 192 osôb za deň
  • vo vlaku je v priemere 48 ľudí
  • ročné náklady 600-tisíc eur

Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica (20 km) Banskobystrický kraj

  • 12 spojov denne
  • 151 cestujúcich
  • vo vlaku je v priemere 13 cestujúcich
  • prevádzka stojí ročne 479-tisíc eur

Prievidza - Nitrianske Pravno (11 km) Trenčiansky kraj

  • osem spojov denne
  • v priebehu dňa 384 cestujúcich
  • v jednom vlaku 77 ľudí
  • náklady za rok 19-tisíc eur

Jesenské - Turňa nad Bodvou (95 km) Banskobystrický kraj, Košický kraj

  • deväť spojov za deň
  • vlakmi denne 193 cestujúcich
  • v jednom vlaku 39 ľudí
  • ročné náklady na prevádzku 600-tisíc eur
  • zostáva zachovaná rýchliková doprava

Plaveč – Čirč (6 km) Prešovský kraj

  • jeden spoj týždenne

Oslabenie dopravy

  • Leopoldov - Nové Mesto nad Váhom
  • Štúrovo - Čata – Levice
  • Liptovský Hrádok - Poprad-Tatry
  • Turňa nad Bodvou – Barca
  • Stará Ľubovňa – Plaveč
  • Kežmarok - Stará Ľubovňa
  • Žilina – Čadca

Posilnenie osobných vlakov

  • Bratislava – Šaľa
  • Bratislava – Malacky
  • Bratislava – Leopoldov
  • Nálepkovo – Margecany
  • Poprad -Tatry – Kežmarok
  • Humenné – Medzilaborce
  • Humenné – Stakčín
  • Zvolen – Lučenec
  • Lučenec – Utekáč
  • Banská Bystrica – Brezno
  • Jesenské - Tisovec
  • Žilina - Rajec

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP